📅 Gepubliceerd op: 14 februari 2023 door Jennifer Kok
✏️ Laatst bewerkt op: 29 april 2025 door Jennifer Kok
Als affiliate is je website natuurlijk je alles. Jij verdient namelijk geld met je website. Die website moet je daarom goed onderhouden en ook moet hij goed vindbaar zijn. Zo kun je immers bezoekers trekken om waarde te genereren voor je adverteerders. Vaak doen mensen dit via social media of direct mail, maar de manier om er tegenwoordig uit te springen is vaak via zoekmachines. Door in te spelen op actualiteit en een goede site op te zetten kun je het verschil maken ten opzichte van je concurrentie door goed vindbaar te zijn via Google, Bing of Yahoo (voornamelijk Google). Vaak zie je namelijk dat in de zoekresultaten bij actuele onderwerpen recente blogs en nieuwsberichten op de resultatenpagina zichtbaar bovenaan staan. Maar hoe kom je daar?
Zorg voor een vindbare website
Waarschijnlijk heb je al wel vaker van zoekmachine optimalisatie of SEO gehoord, het optimaliseren van je website voor zoekmachines als Google. Wanneer je weet op welke zoekwoorden je je moet richten, dan kun je hoog in de zoekresultaten terechtkomen. Hoger in de zoekresultaten betekent meer bezoekers en meer bezoekers betekent over het algemeen meer conversie. Maar wat heb jij daar aan met je blog of andere affiliate-site?
Wanneer je inspeelt op de actualiteit kun je vaak wel raden waar mensen op zoeken. Wanneer bijvoorbeeld Bitcoin weer heel erg gestegen is of juist gecrasht is kun je ervan uitgaan dat ‘bitcoin koers’ een belangrijk zoekwoord is de komende week. Het kan dan slim zijn om daar juist een stukje over te schrijven. Dat hoeft niet meteen een SEO tekst te zijn met flink veel zoekwoorden, maar het kan geen kwaad om de zoekterm wel handig in je titel te verwerken. Zo is jouw blog goed vindbaar op dat zoekwoord. Het probleem is echter wel dat je site goed aangeschreven moet staan bij Google om hoog in de resultaten te komen.
Zo word jij een autoriteit bij Google
Goede content is altijd belangrijk, maar bij een ‘dom’ algoritme dat geen teksten kan interpreteren heb je daar weinig aan. Het ‘enige’ wat Google kan is teksten via logica en statistiek analyseren zonder te begrijpen wat de échte functie ervan is, het is immers een robot. Een ding dat het kan doen is bijvoorbeeld tellen hoe vaak en op welke plek een zoekwoord voorkomt in de tekst. Daarnaast kijkt het algoritme of je wel bezoekers hebt en of sites naar jou doorlinken om jouw relevantie als site te bepalen. Deze relevantie noemen we ook wel Autoriteit en wordt door sommige partijen uitgedrukt op een schaal van 0 tot 100 die we Domain Authority(DA) noemen. Google zelf heeft daar een eigen invulling voor, maar die geven ze natuurlijk niet vrij. Hoe hoger dit is, des te beter de site (in de meeste gevallen) is volgens Google. Dit heeft voornamelijk te maken met het aantal links dat naar je site verwijst. Het vergaren van links voor je site is de laatste jaren steeds belangrijker geworden. Dat is dan ook de reden dat veel succesvolle affiliates hun linkbuilding laten uitbesteden aan een professional.
De voordelen van je linkbuilding uitbesteden
Wanneer je snel een sterk linkprofiel hebt heb je ook sneller meer autoriteit bij Google. de site van de NOS heeft een hoge autoriteit bij Google en staat daarom vaak op pagina 1 bij Google. Dat heeft te maken met de hoeveelheid links die de NOS heeft. Dat wil niet zeggen dat jij ook zoveel links nodig hebt. Door je op niches te richten met minder concurrentie kom je vaak ook al een eind. Zo kun jij je hoge autoriteit bij Google gebruiken om te scoren.
Als je echt vol in wil zetten op SEO dan kun je het vergaren van links echter beter uitbesteden aan een linkbuilding bureau. Deze hebben experts aan het werk die goed weten hoe je een linkbuilding programma opzet voor een site. Er bestaan genoeg voorbeelden van mensen die zelf een beetje aan hebben geëxperimenteerd met het inkopen van links en daar flink nat op zijn gegaan door foute links in te kopen. Deze links zorgen er juist voor dat je site autoriteit verliest omdat Google ‘foute’ linkbuilding afstraft. Zo werken je inspanningen dus averechts. Dat betekent niet dat linkbuilding een gevaarlijke of schimmige bezigheid is. Het betekent voornamelijk dat je goed moet weten wat je doet, want zo valt er met linkbuilding een wereld te winnen op het internet.
Wanneer je dus meer verkeer op je site wilt genereren via SEO dan is linkbuilding zeker niet iets wat je links wilt laten liggen. Tegenwoordig wordt linkbuilding zelfs gezien als een van de 3 pijlers van SEO. Daarbij hoef je niet iets op je eigen site of content aan te passen om beter vindbaar te zijn. Wel zo fijn wanneer je bijvoorbeeld een blog hebt en je niet weet hoe je die verder kan aanpassen voor SEO. Kies daarom in 2023 voor linkbuilding om jouw SEO te boosten!