5 vragen aan… Marcel Chaudron van ://creativemarketing

De afgelopen drie jaar heb ik de kans gehad om nauw met Marcel Chaudron samen te werken, maar ik ken deze affiliate marketing rockstar al een jaar of 5. Toen ik Marcel leerde kennen, was hij nog werkzaam bij affiliate netwerk Tradedoubler. Hier is hij in 2002 gestart als Key Account Manager en is hij in de jaren daarna de organisatie doorgegroeid tot uiteindelijk COO. Zelf deelt hij het volgende over zijn tijd bij Tradedoubler:

“Ik ben begonnen als Key Account Manager bij het Zweedse affiliate netwerk Tradedoubler. In mijn eerste weken ben ik gestart op ‘publisher support’, waarbij ik me heb ontfermd over de overvolle inbox aan publisher support emails. Hierdoor kreeg ik een kickstart in affiliate marketing. Mooie sidenote is dat er sindsdien alle nieuwe medewerkers eerst een aantal weken publishers van support mochten voorzien om het affiliate marketing vak te leren.”

“In Nederland ben ik verantwoordelijk geweest voor de lokale affiliate programma’s van o.a. Apple, iTunes, eBay, TUI, en Center Parcs. Eind 2004 heb ik de overstap gemaakt naar het internationale team en kreeg ik de verantwoordelijkheid over één van de grootste affiliate programma’s in Europa: ‘Dell’. We hadden toen een virtual team van 25 consultants in 12 landen die het affiliate programma van Dell liet groeien tot een mega groot succes. Google Ads stond toen nog in de kinderschoenen en dit werd voornamelijk gedaan door een aantal publishers. Dat heeft meegespeeld in het succes van het programma. Naast het Dell programma was ik verantwoordelijk voor de helft van alle international affiliate programma’s van Tradedoubler, waaronder eBookers, KLM, Apple, iTunes, Nike, eBay en AMEX. Binnen Tradedoubler ben ik hierna verantwoordelijk geweest voor de introductie van mobile en app tracking als Product Director. Mijn laatste twee jaar bij Tradedoubler heb ik gewerkt als COO.”

Deze affiliate marketing rockstar is na Tradedoubler gestart met een eigen CSS, Buy Now Digital, welke nog steeds een Google Premium CSS is. Ook heeft Marcel zijn eigen affiliate websites en is hij sinds begin 2020 Freelance Affiliate Consultant vanuit ://creativemarketing en Affiliate-Consultant.com. Met deze topper heb ik 3 jaar mogen samenwerken bij DEPT, waar Marcel betrokken is als freelancer.

Marcel heeft 20 (!) jaar ervaring binnen affiliate marketing, schroomt niet om zijn kennis te delen en dat leverde (en levert) altijd hele fijne gesprekken op. En zo ook dit interview! Ik vraag hem onder andere hoe hij de veranderende affiliate markt ervaart, kwaliteit waarborging en geleerde lessen. Super veel respect voor deze affiliate rockstar die altijd denkt en redeneert vanuit strategische overwegingen, niet bang is voor een goede discussie en nog altijd met zijn voeten in de modder kan staan. Een ultieme combinatie wat maakt dat ik de afgelopen jaren veel van hem heb kunnen en mogen leren, en jij nu ook vanuit dit interview. Heel veel leesplezier!

Vraag 1. Wat is volgens jou de grootste verandering dat de afgelopen jaren plaats heeft gevonden binnen affiliate marketing?

“De kwaliteit en professionalisering van de publishers. Waar we in het begin – en dan praat ik over 2002 – veel zogenoemde cowboys hadden en zolderkamer ondernemers die het succes probeerden te vinden via affiliate marketing, zie ik de laatste jaren een mooie professionalisering van publishers. Het zijn mooie bedrijven geworden die hun publisher activiteiten serieus nemen.”

“Waar het in het verleden nog wel eens voorkwam dat de resultaten van een affiliate programma daalden omdat één van de top publishers op vakantie was, zien we nu veel meer groei en continuiteit in de kwaliteit van het verkeer vanuit publishers.”

“Publishers worden nu als gelijkwaardige partners gezien en niet meer als ‘low quality, cheap traffic’.

Vraag 2. Hoe kunnen adverteerders de kwaliteit waarborgen in hun affiliate programma?

“Contact, contact en contact. Affiliate marketing wordt niet voor niets steeds vaker Partnerships genoemd in de laatste jaren. Een goede relatie met publishers is de sleutel tot succes. Ken jouw publishers die actief zijn in het programma. Kijk hierbij niet alleen naar de top 5, maar ook naar de longtail publishers. Geef hen de juiste support en luister goed naar alle publishers in het programma. Waar lopen zij tegenaan? En hoe kunnen we samen de resultaten verbeteren?”

“Daarnaast is het belangrijk om de tracking nauwkeurig geimplementeerd te hebben. Het op orde hebben van de data is in het waarborgen van kwaliteit van belang zodat je pieken en dalen in het verkeer, leads en sales vroegtijdig kunt herkennen. Hier kun je vervolgens actie op ondernemen, samen met de betreffende publishers. Binnen de tracking kun je denken aan het goed instellen van UTM parameters, maar ook aan een ontdubbelingsmodel.”

Vraag 3. Wat denk jij: is het hebben van een affiliate strategie cruciaal of overrated?

“Affiliate marketing is een volwaardig digital marketing kanaal. Wereldwijd is affiliate marketing ruim $12 miljard waard, en bij adverteerders die hierin een grote rol spelen is een affiliate strategie cruciaal. Ook als kleine of middelgrote speler is het hebben van een affiliate strategie cruciaal om zo affiliate marketing te laten passen bij de overall strategie, kwaliteit te waarborgen en het maximale eruit te halen.”

“Een affiliate strategie bestaat uit veel verschillende onderdelen. Er zijn een aantal onderdelen die ik zelf altijd meeneem in het inrichten van een dergelijke strategie:

  • KPI’s en targets: wanneer is het affiliate programma een succes?
  • Netwerk keuze: kies je voor een SaaS mogelijkheid of kies je voor een traditioneel netwerk? Daar op toevoegend: voor welk netwerk kies je? Ligt de voorkeur bij één netwerk of meerdere?
  • Beheer: wil je zelf het affiliate programma beheren of wil je het laten beheren door het affiliate netwerk, een agency of een freelancer?
  • Tracking: kies je voor pixel tracking of server side? En aan welke tracking mogelijkheden en optimalisaties denk je nog meer? Ontdubbeling, app tracking, cookieless tracking, basket freeze, UTM tagging, conversie attributie, unieke vouchercode tracking.
  • Commissiemodel: welke strategie wil je hanteren rondom de commissies? Wat zijn de marges en wat is de maximale Cost of Sale (COS) dat via het affiliate kanaal mag worden gebruikt? Aan de hand van deze gegevens kan namelijk het commissiemodel worden ingericht. Hierbij zijn verschillende opties, je kan bijvoorbeeld kiezen voor een staffel: general, bronse, silver, gold. Hoe meer sales of omzet een publisher realiseert, hoe meer commissie een publisher krijgt. Wil je een attributiemodel? Zo ja, hoe verdeel je de commissies? En wil je in het commissiemodel onderscheid maken in nieuwe en bestaande klanten? Onderscheid maken tussen afgeprijsde artikelen niet afgeprijsde artikelen? Marge technisch rekening houden op productgroep of zelfs SKU basis? Vergeet hierin niet om een concurrentiecheck te doen: ben je met jouw ideale commissiemodel nog wel interessant genoeg voor publishers?
  • Voucher codes: wil je kortingscodes inzetten? Als dit een optie is, dan is het wenselijk om algemene, branded en exclusieve kortingscodes in te zetten om maximaal te profiteren van het huidige consumenten gedrag. Tegenwoordig is de vraag verschoven van of kortingscodes ingezet worden naar hoe kunnen we kortingscodes het beste inzetten?
  • Cross channel: hoe kan het affiliate kanaal complementair zijn aan de andere kanalen? Lopen de promotieperiodes gelijk, en waar staat het affiliate kanaal in de huidige en gewenste customer journey van de adverteerder?”

“Er zijn belangrijke strategische keuzes die gemaakt moeten worden om succesvol affiliate marketing in te zetten. Zonder een duidelijk antwoord op deze vragen en uitdagingen, blijf je hangen in een niet-volwassen programma en kun je het maximale resultaat niet bereiken.”

Vraag 4. Naast dat je als freelancer adverteerders helpt groeien met hun affiliate programma, heb je zelf ook publisher websites. Wat is de belangrijkste les die je uit het opbouwen van een affiliate website hebt gehaald, waar affiliate marketeers zich vaak niet bewust van zijn bij het runnen van een programma?

“Allereerst de publisher keuringstijd. Dit is één van mijn persoonlijke frustraties en hier maak ik me bij het managen van affiliate programma’s ook hard voor. Affiliate marketing is mensenwerk en niet alles kan worden geautomatiseerd. Het keuren van publishers is arbeidsintensief maar noodzakelijk om een aantal keer per week te doen. Hoe langer je wacht als adverteerder met keuren, hoe langer het duurt voordat een publisher actief wordt voor jouw affiliate programma. Hier zit een duidelijk verband.”

“Ten tweede: passief inkomen bestaat niet. Het runnen van een succesvolle affiliate website is niet mogelijk in één uur per week om vervolgens bakken met geld te verdienen. Zoals ik eerder aangaf zijn alle top publishers professionele bedrijven die heel hard en met veel energie en passie voor hun website of platform werken. Daar behalen ze de best mogelijke resultaten mee. Natuurlijk verdienen zij ook commissie door verkopen die in de avond of in het weekend plaats vinden, maar overdag zit er veel tijd in het verbeteren en optimaliseren van hun website of platform.”

“Dus een website maken, wat content en banners erop en dan rijk worden aan de rand van het zwembad of op een ligbedje op het strand – het klinkt mooi maar ik geloof hier niet in. Je kan uiteraard wel overal in de wereld met een internetconnectie aan jouw affiliate website werken, maar tijd en energie erin steken is nodig.”

Vraag 5. Wat heeft volgens jou ieder succesvol affiliate programma en zie je als ultieme tip richting affiliate marketeers die dit interview lezen?

“Aandacht. Ieder succesvol affiliate programma krijgt aandacht. Alles wat je aandacht geeft groeit. Affiliate marketing is niet iets om erbij te doen. Er worden publishers gerecruit, je hebt tijd nodig om deze te activeren en als ze actief zijn liggen er volop kansen voor optimalisatie. Als een publisher zich aanmeldt voor het programma, dan keur je hen idealiter binnen 48 uur goed. Hetzelfde geldt voor supportvragen. Via deze weg bouw je een relatie met jouw publishers en zie je hen als jouw marketing en sales team. Maak ze eager om jouw producten en diensten te verkopen en beloon ze goed wanneer ze dit succesvol doen. Zo bouw je aan sterke relaties met publishers en aan een succesvol affiliate programma”

Plaats een reactie