De context van de 6 check’s van de affiliate-linkjes checklist

đź“… Gepubliceerd op: 11 juni 2024 door Jennifer Kok
✏️ Laatst bewerkt op: 11 juni 2024 door Jennifer Kok

Yes, super tof dat je er bent. Je bent op deze pagina uitgekomen omdat je de affiliate-linkjes checklist hebt gedownload. Twijfel je over wat ik precies bedoel met één van deze check’s? Hieronder kun je meer informatie vinden per check.


Check 1: heb ik de juiste link geselecteerd voor de promotie?
Het kiezen van de juiste landingspagina waar je naar toe linkt vanuit jouw promotie is cruciaal om geld te verdienen met affiliate marketing. In de basis adviseer ik je om één van de volgende links te gebruiken:

  1. De homepagina van een adverteerder bij algemene promoties
  2. De productcategorie pagina van een adverteerder bij product of productcategorie promoties
  3. De product pagina van een adverteerder bij urgente promoties

Op jouw website adviseer ik je om te kiezen voor de homepagina of een productcategorie pagina om ervoor te zorgen dat de link op langere termijn goed bruikbaar blijft. Bij het linken naar specifieke producten is de kans dat deze op (korte) termijn uitverkocht raken en jouw bezoekers komen dan op een 404-pagina’ terecht. Mega zonde, want als een bezoeker dan vervolgens niet doorklikt ben je ze kwijt in dit deel van het aankoopproces.

Product pagina’s kun je bijvoorbeeld goed gebruiken op urgentere plekken, bijvoorbeeld in je nieuwsbrief of in jouw Instagram Stories.

De uitzondering op de regel hierbij zijn reizen en diensten, deze raken in veel gevallen niet uitverkocht en kun je dus goed linken naar de specifieke pagina’s.


Check 2: is er een referentie toegevoegd aan de link?
Je kunt bij de meeste affiliate netwerken een referentie meegeven aan de affiliate-link. Het is geen verplicht veld, maar het is een waardevolle plek om extra informatie mee te geven voor meer inzicht.

Bij het invullen van een referentie kun je bijvoorbeeld denken aan de titel van je blogartikel of een campagnenaam van een social media promotie. Dit kun je via de rapportages meenemen in jouw analyses en zien welke artikelen en promoties meer impact maken dan anderen.


Check 3: Heb ik mijn affiliate-linkje uit het affiliate netwerk gehaald?
In het affiliate netwerk kun je jouw affiliate-linkje kopiëren via de link generator, waarmee je zelf jouw affiliate-linkjes aanmaakt, of via de promoties tab waar standaard tekstlinkjes voor je klaar staan.

Een tekstlink is een affiliate-linkje. Deze twee begrippen zijn synoniemen van elkaar en worden door elkaar gebruikt in affiliate netwerken.

Mijn advies is om de linkjes zelf te maken via de link generator, zodat je ook referenties mee kunt geven.

Kopieer het linkje precies zoals je het uit het netwerk haalt. Dit is een voorbeeld van zo’n linkje:

https://tc.tradetracker.net/?c=18989&m=12&a=78749&r=blogstofzuigerzakken&u=%2F

Hierin zie je verschillende elementen, die allemaal – in dit geval – onderdeel zijn van de meetbaarheid van TradeTracker. Het affiliate netwerk TradeTracker zorgt er namelijk voor met deze elementen dat de klik die gedaan wordt op jouw linkje gekoppeld kan worden aan de eventuele sale.

Als er geklikt wordt op zo’n link, dan opent het deze link:

https://www.blokker.nl/?utm_campaign=Blokker.nl&utm_medium=affiliates&utm_source=tradetracker&utm_content=Deeplink&utm_term=78749

Hoewel dit een goede trackinglink lijkt, mis je hierin communicatie tussen de elementen en TradeTracker. Kopieer dus altijd de link die je letterlijk uit het affiliate netwerk haalt en gebruik niet de link na het klikken.


Check 4: heb ik na het verwerken van de link in de promotie zelf al geklikt op de link?
Controleer niet alleen de link als je het uit het affiliate netwerk haalt, maar ook als het toegevoegd is aan de promotie. Zet je het in een blogartikel? Verwerk het linkje erin, en klik na livegang nog een keer op de link. Werkt het dan nog steeds naar behoren?

Je verwacht uit te komen op de pagina waar je naar linkt. 404-pagina’s en tussenliggende partijen als Webshop.nl en ManyMoreStores.com van de affiliate netwerken zijn niet de pagina’s waar je zelf naar linkt en wil je hierom aanpassen als je dit ziet.


Check 5: heb ik de link gecontroleerd met Redirect Path?
Sommige adverteerders werken met een zogeheten schone link structuur waardoor je geen elementen in de URL meer zit na het klikken op een link.

Download de gratis browser plugin Redirect Path om te zien dat de meting plaats vindt. Zo weet je zeker dat het werkt.

Tool: Redirect Path (download hier): Met de browser plugin Redirect Path kun je de affiliate-link opbouw controleren.

Check 6: zie ik in het affiliate netwerk de klik binnenkomen?

Controleer na het klikken op de link of je in het affiliate netwerk de klik terug ziet komen. Er kan een vertraging in zitten tussen jouw klik en het terugzien van de klik in het affiliate netwerk.

Let op: sommige netwerken houden rekening met unieke en alle klikken. Het kan zijn dat als jij meerdere keren klikt, je op het eerste oog maar 1 klik terug ziet komen. Kijk hierom ook altijd naar alle klikken.


Scroll naar boven