Robin Doezie

Robin Doezie is team lead marketing bij Travelbird en is al ruim 8 jaar actief in de affiliate marketing. Hij heeft een sterke visie op affiliate marketing ontwikkelt en vertelt hier graag over:

“Transparantie heeft tijdens mijn gehele carrière altijd hoog in het vaandel gestaan. Waar je voorheen nog veel voorzichtigheid zag bij zowel adverteerders als affiliates, merk je dat het vertrouwen tussen de twee toeneemt. Ik geloof dat de driehoeksverhouding tussen adverteerder, affiliate en netwerk pas optimaal werkt als alle partijen transparant en eerlijk zijn.”

“Geen verborgen trucjes voor het verkrijgen van verkeer door de affiliate. Geen stiekeme ontdubbeling vanuit de adverteerder, en uiteraard geen (bewust) achtergehouden informatie vanuit het netwerk. Het delen van informatie en heldere communicatie maakt alle partijen sterker in hun mogelijkheden. Zo kan een affiliate bijvoorbeeld beter inschatten wat er bij de adverteerder goed verkoopt (zonder dat zelf uit te hoeven vinden) en weet de adverteerder welke doelgroep goed scoort op de traffic van de affiliate. Het netwerk faciliteert vervolgens in alle benodigde informatie om de samenwerking optimaal te kunnen analyseren.”

Mijn affiliate droom is een open en transparante markt, waarin de relatie tussen de betrokken partijen van hogere kwaliteit is dan een naam of nummertje op een computerscherm.

Robin hoopt dat de technologische ontwikkelingen bij netwerken in een sneller tempo zullen volgen. “Zo zijn bepaalde ontdubbelingstechnieken, maar ook attributiemodellen al bijna achterhaald voordat ze bij netwerken beschikbaar zijn.”

Voor dit interview stelde ik Robin de volgende vijf vragen:
Vraag 1: Hoe onderscheiden jullie de Travelbird campagne, ten opzichte van concurrenten?

Vraag 2: Jullie hebben dagelijks nieuwe deals op Travelbird.nl. Hoe raad je publishers aan dit zo goed mogelijk te promoten?

Vraag 3: Ontvangen jullie nog regelmatig nieuwe aanmeldingen voor de campagne? Maken nieuwe publishers in de travelbranche nog kans?

Vraag 4: Wat verwacht jij dat de grootste trend wordt binnen affiliate marketing de komende periode?

Vraag 5: Wat is jouw geheim voor succesvol affiliate marketing?

Travelbird werkt exclusief samen met TradeTracker.


1. Hoe onderscheiden jullie de Travelbird campagne, ten opzichte van concurrenten?

Wij proberen onze productmix continu inspirerend en up-to-date te houden. Door middel van onze personalisatietechnieken weten we beter wat de klant wilt en stemmen we ons aanbod hierop af. Dit maakt ons niet alleen relevanter, maar het verhoogt ook de conversie. Indirect daarmee dus ook voor de affiliates.

Daarnaast zijn wij zeer flexibel in het aanmaken van op maat gemaakt promotiemateriaal. Denk aan productfeeds, (dynamische) banners, tekstlinks, en nog veel meer.

Tot slot zetten wij communicatie voorop in onze samenwerkingen. Alleen door middel van goed en persoonlijk contact kunnen we een langdurige samenwerking met kwalitatieve partners opzetten.


2. Jullie hebben dagelijks nieuwe deals op Travelbird.nl. Hoe raad je publishers aan dit zo goed mogelijk te promoten?

Dit verschilt uiteraard per affiliate. In het algemeen raad ik aan om, net als wij zelf doen, de productmix continu te verversen. Maar zorg er tegelijkertijd voor dat er een logische structuur in de website zit. Als een reiziger op zoek is naar een stedentrip, moet hij de rest van het stedentrip aanbod eenvoudig kunnen vinden. Kom er dus zo snel mogelijk achter wat je van een bezoeker weet. Met wie wil hij/zij op reis, waarheen en/of wanneer? Dit zijn vragen die je helpen gerichter aanbod te kunnen tonen.


3. Ontvangen jullie nog regelmatig nieuwe aanmeldingen voor de campagne? Maken nieuwe publishers in de travelbranche nog kans?

Wij krijgen gelukkig elke dag nieuwe aanmeldingen. Vaak met verrassende concepten die van hoge kwaliteit zijn. Leuk om te zien dat er nog steeds nieuwe initiatieven uit de grond worden gestampt! Er is naar mijn idee altijd ruimte voor een goed idee. Een jaar of 6/7 geleden stond een affiliate als lastminutezoeken.nl steevast in de top 5 van affiliates bij adverteerders. Nu zijn dit vaak partijen als WeFlyCheap, TicketSpy en Holidayguru. Over vijf jaar zijn dit weer andere concepten.


4. Wat verwacht jij dat de grootste trend wordt binnen affiliate marketing de komende periode?

Conversiepadattributie. Daarnaast de inkopper “mobiel” natuurlijk. Een paar jaar geleden werd er gezegd dat partijen die nu niet mobile first waren, het niet zouden redden. Wij zien dat mobiel verkeer continu blijft groeien. Desktop neemt af, en die trend gaat zich verder ontwikkelen. Als ik naar de markt kijk, is er nog volop ruimte voor een écht goed mobiel georiënteerd concept. Of het nu een app of een mobiele site is, de markt is er klaar voor.


5. Wat is jouw geheim voor succesvol affiliate marketing?

Haha, geheimen deel ik niet – maar ik heb wel een tip. Onthoud, welke pet je ook op hebt, dat affiliate marketing succesvol wordt bedreven als er drie partijen beter van worden. Het netwerk, de affiliate en de adverteerder.

Dit betekent ook dat je als adverteerder moet zorgen dat je affiliates een eerlijk bedrag aan je verdienen per doorgestuurde bezoeker, dat je als netwerk beide klanten goed beheert en dat je als affiliate waardevolle traffic doorstuurt. Als dat samenkomt, is succes bereikt en kun je, mede dankzij de tevreden partijen, de samenwerking naar een hoger niveau tillen.

Bedankt Robin, voor het delen van jouw visie op affiliate marketing en de inzichten in de Travelbird campagne!