Mike Lamboomike lamboo

Mike Lamboo werkt ruim 2 jaar voor Symbaloo, en houdt zich vanaf het begin daar onder andere bezig met affiliate marketing. De strategie van Symbaloo omvat het hebben van een zo’n uitgebreid mogelijke database zodat de Symbaloo-gebruikers altijd hun pagina kunnen customizen met de bedrijven naar keuze. Hiervoor wordt samengewerkt met adverteerders op affiliate basis. “Momenteel zijn er rond de 20 netwerken waar wij mee samenwerken. Wij hebben wereldwijd 10 miljoen gebruikers en proberen een samenwerking aan te gaan met alle affiliate netwerken.”, aldus Mike.

Nog meer grote partijen die starten met affiliate marketing. Dat is mijn affiliate marketing droom. Ook dat er meer transparantie en een pro actievere houding komt ten op zichte van afkeuringen van transacties.

Ik stelde Mike 5 vragen over Symbaloo en zijn visie op affiliate marketing.

Vraag 1: Symbaloo is een uniek concept waarbij men zijn eigen startpagina kan customizen. Waarom zouden adverteerders met Symbaloo moeten samenwerken?

Vraag 2: Hebben jullie op een gegeven moment niet genoeg adverteerders?

Vraag 3: Wat kunnen adverteerders doen om door steeds meer mensen gekozen te worden om standaard op hun ‘startpagina’ te staan?

Vraag 4: Zie je specifieke trends en ontwikkelingen in de markt waar je nu mee bezig bent op te optimaliseren?

Vraag 5: Wat is jouw geheim voor succesvol affiliate marketing?


Vraag 1. Symbaloo is een uniek concept waarbij men zijn eigen startpagina kan customizen. Waarom zouden adverteerders met Symbaloo moeten samenwerken?

Symbaloo is door onze gebruikers ingesteld als startpagina. Dit betekent dat zij gemiddeld 5 tot 6 keer per dag hun Symbaloo pagina openen. Als jouw merk als blokje op deze pagina staat, zullen ze dus meerdere keren per dag herinnerd worden aan jouw merk. Een zeer waardevolle positie om te staan dus!


“Grote optimalisaties zitten vaak in kleine details. Oog voor detail is dus heel belangrijk.”

Vraag 2. Hebben jullie op een gegeven moment niet genoeg adverteerders?

Nooit, haha! Onze gebruikers hebben de volledige controle over hun eigen pagina. Wij weten dus niet van te voren welke websites ze willen toevoegen aan hun Symbaloo pagina. Het is voor ons belangrijk om met alle adverteerders samen te werken en te zorgen dat zij een mooi blokje hebben in onze tile database, zodat we altijd aan de vraag van de gebruikers kunnen voldoen.


Vraag 3. Wat kunnen adverteerders doen om door steeds meer mensen gekozen te worden om standaard op hun ‘startpagina’ te staan?

Onze gebruikers hebben een aantal manieren om blokjes toe te voegen. Zij kunnen een blokje helemaal zelf maken of vinden in onze tile database. In deze database kan gezocht worden op merknaam en keywords. Het is van belang voor een adverteerder om de keywords en logo’s up to date te hebben. Zo ervaart de gebruiker het meeste gemak en heeft de adverteerder de meeste kans om toegevoegd te worden.

Ook hebben we een aantal extra promoties die we voor adverteerders kunnen doen. Dit zijn bijvoorbeeld mailings, blokje vast op de homepage of een wallpaper campagne. Zeker dit laatste zorgt voor een enorme groei bij adverteerders.


“Het aantrekken van nieuwe klanten wordt voor adverteerders een steeds groter focuspunt. Eigenlijk worden we aangemoedigd om ba de 1e sale de concurrent te gaan promoten als we voor bestaande klanten niets meer uitgekeerd krijgen.”

Vraag 4. Zie je specifieke trends en ontwikkelingen in de markt waar je nu mee bezig bent op te optimaliseren?

De grootste verandering is dat adverteerders heel erg focussen op het aantrekken van nieuwe klanten en dat ze voor bestaande klanten steeds minder of geen commissie uitkeren. De waarde van Symbaloo zit hem juist in het aantrekken van life-time costumers. Ook lijkt deze stap me geen goede voor de adverteerder zelf. Ze moedigen ons eigenlijk aan om na de 1e sale de concurrent te promoten.

Wat we verder merken is dat de affiliate netwerken steeds meer in de rol kruipen van de mediabureaus. Zo zien we steeds vaker grote budgetten voor extra promoties.


Vraag 5. Wat is jouw geheim voor succesvol affiliate marketing?”

Een goede samenwerking tussen netwerk, adverteerder en publisher valt en staat met de communicatie. Ik probeer daarom zo vaak mogelijk direct contact te zoeken. Zo pak ik liever de telefoon, dan dat ik een lange mail stuur. Elkaar even spreken zorgt ervoor dat je elkaar begrijpt.

Wat ik ook heb gemerkt is dat een oog voor detail heel belangrijk is. Grote optimalisaties zitten vaak in de kleine details.

“We zien dat affiliate netwerken steeds vaker in de rol van mediabureaus kruipen. Er worden steeds vaker grote budgetten ingezet voor extra promoties.”

Bedankt Mike, voor je heldere uitleg over Symbaloo en jouw visie op affiliate marketing!

Wil jij ook samenwerken met Symbaloo? Neem dan zeker contact op met Mike.