[Gebaseerd op het boek ‘Lees dit als je beroemd wilt worden op Instagram’]

Beelden, foto’s en afbeeldingen, filters… ik heb het over Instagram. Een erg populair social media kanaal waarbij je een foto laat spreken met een klein stukje tekst, in plaats van een status update waarbij de foto ondersteunend werkt. Een Instagram feed kan jouw affiliate website nieuwe bezoekers opleveren, die interesse hebben in jouw onderwerp.

In Nederland gebruiken 2,1 miljoen mensen Instagram, waarvan 992.000 dagelijks – Newcom Research

Lees dit als je beroemd wilt worden op Instagram

Dat is de titel van het meest recente boek dat ik heb gelezen. Een boek vol met tips en tricks maar ook adviezen van populaire, beroemde Instagramgebruikers. Een aantal open deuren, maar ook zeker tips en adviezen die je laten nadenken over jouw Instagram feed.

Vanuit Affiliateblogger heb ik ook een Instagram feed, waarbij ik zie dat het mij zeker (nieuwe) bezoekers oplevert. Het kan voor jouw affiliate website ook heel waardevol zijn! Ik ga je niet alle tips en adviezen vanuit dit boek vertellen, want dan hoef je het zelf niet meer te lezen. Maar ik heb er 8 uitgekozen, die ik graag even met je deel en die mij aan het denken hebben gezet.

leesditalsjeberoemdwiltwordenopinstagram

 

Tip 1. Perfectioneer je biografie

Je biografie is een kort stukje tekst over jezelf of jouw feed (als je anoniem wilt blijven). In mijn biografie vertel ik wat ik vanuit Affiliateblogger allemaal doe: het blog en masterclasses, het boek, maar ook adviestrajecten en programma management. Zo maken (potentiele) volgers meteen kennis met Affiliateblogger. Als je vanuit jezelf Instagram inzet, dan kun je er juist informatie inzetten over jezelf. Dat maakt het persoonlijker en zorgt ervoor dat mensen zich sneller met jou kunnen identificeren.

Affiliateblogger Biografie

Tip 2. Bewerk je foto’s, maar niet teveel

Bewerkte foto’s zien er vaak veel mooier uit, maar houd ze wel realistisch. Als je bijvoorbeeld een vakantie website hebt, en van verschillende bestemmingen foto’s plaatst op Instagram dan is het verleidelijk om filters te gebruiken. Maak de foto helderder, maak de accenten groter, vervaag iets of versterk kleuren. Pas op dat je niet teveel gebruikt, want dat komt ongeloofwaardig over en maakt de foto uiteindelijk niet mooier. Een tip voor een goede foto bewerkingsapp: VSCO.

Tip 3. Hashtag of geen hashtag

Volgens het boek is de hashtag niet bedoeld om een zo groot mogelijk publiek te bereiken, maar juist een zo relevant mogelijk publiek. Je hashtag keuze heeft hier invloed op. Maak het specifieker, maar niet te specifiek. Ik kan vanuit Affiliateblogger natuurlijk #onlinemarketing gebruiken (wat ik soms ook zeker doe als het een bredere online marketing strekking betreft), maar #affiliatemarketing is voor mij veel relevanter. Kies je hashtags dus bewust en trekt een zo relevant mogelijk publiek naar jouw Instagram feed.

Tip 4. Maak je eigen hashtag

Zorg ervoor dat mensen jouw posts makkelijker kunnen vinden. Ikzelf gebruik altijd #affiliateblogger, zodat alles van Affiliateblogger makkelijker vindbaar is. Voor een evenement kun je andere hashtags zelf opzetten, bijvoorbeeld in het geval van Affiliateblogger #affiliatebloggermasterclass of #affiliatebloggerMC. Ook erg handig als je met subthema’s werkt!

Drie leuke feitjes > meer in het boek!
1. 38% meer likes als op je foto een persoon of gezicht te zien is
2. 56% meer volgers als je de accountnaam van een andere gebruiker in je post vermeldt.
3. 79% meer volgers als je een geotag aan je posts toevoegt

Tip 5. Post consistent, maar niet constant

Door consistent te posten breng je niet alleen structuur aan in jouw Instagram gebruik, maar blijft je feed up to date. Dit zien je potentiele volgers. Wees niet te lang inactief, maar post ook zeker niet meerdere foto’s kort achter elkaar. Frusteer je volgers hier niet mee.

Tip 6. Houd je profielinformatie actueel en stem af

Verandert er iets binnen jouw website of bij jezelf? Pas je profielinformatie in jouw biografie aan. Staat er bijvoorbeeld in ‘woont/gevestigd in Amsterdam’, maar ben je verhuisd? Pas het aan. Houd je volgers betrokken bij jouw veranderingen. Zorg er daarbij ook voor dat je social media kanalen je niet tegen spreken, maar elkaar verrijken. Dezelfde basisinformatie verstrekken helpt hierbij.

Wil je meer tips? Het boek is onder andere verkrijgbaar bij Bol.com.