Is het je wel eens opgevallen dat er altijd wel affiliate marketing functies open staan in de markt? Ik vraag me altijd af hoe dit komt. Ik vind het zelf namelijk het leukste vakgebied dat er is! Tijd om Maurits van der Does, Senior Consultant Interim Solutions Online Marketing bij Newpeople, te vragen over de openstaande affiliate functies in Nederland.

Mijn zakelijke droom is dat alle interim aanvragen en bemiddelingen binnen online marketing via mij lopen. Zowel nationaal als internationaal! – Maurits van der Does, Newpeople

Maurits bemiddelt freelance online marketeers en bedrijven om zo interim functies te vervullen. Via Maurits ben ik zelf ook aan mijn opdracht bij wehkamp gekomen! Hij heeft een achtergrond in de affiliate marketing: hij heeft namelijk drie jaar bij Awin, toenmalig zanox, gewerkt. Inmiddels werkt hij al twee jaar binnen de recruitment.

Ik stel Maurits de volgende vijf vragen:
Vraag 1. Regelmatig zie je het voorbij komen: organisaties die op zoek zijn naar affiliate specialisten. Hoe kan het dat er zo regelmatig vacatures open staan?

Vraag 2. Geloof jij dat er een tekort is aan specialisten voor de affiliate functies?

Vraag 3. Waar let jij op bij het recruiten van de juiste affiliate professional voor de juiste functie?

Vraag 4. Is het makkelijker om een affiliate specialist aan te trekken voor een affiliate functie of een online marketeer die affiliate marketing erbij doet? Waarom zou je voor een van beide gaan?

Vraag 5. Welke tip zou jij een organisatie mee willen geven die op zoek is naar een affiliate professional? En welke tip geef je een affiliate professional mee die op zoek is naar een (nieuwe) affiliate marketing baan?

Vraag 1. Regelmatig zie je het voorbij komen: organisaties die op zoek zijn naar affiliate specialisten. Hoe kan het dat er zo regelmatig vacatures voor open staan?

“Ik denk dat er relatief weinig ervaren affiliate professionals zijn in Nederland. De vraag is in Nederland zeker groter dan het aanbod. De meeste mensen beginnen bij een affiliate netwerk, net als ik, en komen zo in aanraking met online marketing. De volgende stap is vaak naar de adverteerders zijde als affiliate professional of richting een online bureau dat een breder online profiel zoekt. Mensen leren bij dit bureau werken met nieuwe online marketing kanalen als Adwords en Performance Display. Meestal kiezen mensen voor de tweede mogelijkheid zodat ze alle kanalen goed onder de knie kunnen krijgen en daarna maken ze dan een overstap naar een adverteerder.”

Ervaren affiliate specialisten zijn schaars
omdat je er echt een passie voor moet hebben!

Vraag 2. Geloof jij dat er een tekort is aan specialisten voor de affiliate functies?

“Ja! Het zijn er maar een handje vol in Nederland. Als je alleen al kijkt naar alle bedrijven binnen Retail, Telecom en Finance zie je dat ze altijd op zoek zijn.”

Vraag 3. Waar let jij op bij het recruiten van de juiste affiliate professional voor de juiste functie?

“Er zijn een aantal zaken belangrijk als ik op zoek ben naar affiliate professionals. Als eerste kijk ik naar de ervaring van een kandidaat. Daarbij is het belangrijk om te kijken naar de markten waarin hij/zij actief is geweest. De affiliate markt van Telecom ziet er heel anders uit dan die van Retail. Een goed netwerk van een affiliate professional binnen de relevante markt is essentieel voor het succes bij een werkgever.”

“Daarnaast kijk ik naar de kennis van de kandidaat. Heeft hij of zij kennis van alle verdienmodellen, data optimalisatie, tracking methodes, conversie attributie, maar ook of iemand strategisch sterk is. Als laatste kijk ik naar passie voor het vak. Binnen affiliate marketing kan veel tijd gaan zitten in het onderhouden van relaties met affiliates. Dit moet je wel liggen, want jij bent de spokesperson vanuit het bedrijf dat je vertegenwoordigd. Daardoor heb je dus een belangrijke functie.”

Vraag 4. Is het makkelijker om een affiliate specialist aan te trekken voor een affiliate functie of een online marketeer die affiliate marketing erbij doet? Waarom zou je voor een van beide gaan?

“Affiliate marketing is altijd een onderdeel van de totale online marketing mix en het ligt eraan hoe dit bij de adverteerder in de organisatie is belegd. Vaak zie je dat het een deel is van het takenpakket van een online marketeer. Omdat het aanbod brede online marketeers groter is, is het voor mij makkelijker om deze te vinden. Ik denk echter wel dat voor een goede uitvoering van affiliate marketing, er vaak wel echt een specialist nodig is. Dit kan natuurlijk ook voor een of twee dagen in de week en hoeft niet fulltime.”

Vraag 5. Welke tip zou jij een organisatie mee willen geven die op zoek is naar een affiliate professional? En welke tip geef je een affiliate professional mee die op zoek is naar een (nieuwe) affiliate marketing baan?

“Mijn tip aan adverteerders is om mij te bellen, dan help ik ze graag verder! Affiliate professionals adviseer ik dat ook. Als derde tip adviseer ik affiliate professionals om te kijken naar bedrijven die te maken hebben met een groot aantal producten en veel traffic. De kans dat daar affiliate specialisten nodig zijn is het grootst.”

Ben jij nog op zoek naar een functie in de affiliate marketing of heb je nog vragen aan Maurits? Neem dan zeker contact met hem op!