Arnout Vrieling is Business Development Manager bij OrangeBuddies Media. Hij is 3 jaar actief binnen affiliate marketing en sinds ruim een half jaar werkzaam bij OrangeBuddies Media. OrangeBuddies kennen we van de verschillende cashback labels, waaronder Shopbuddies.

Mijn affiliate marketing droom is dat alle adverteerders cashback op waarde weten te schatten en we samen creatieve, succesvolle campagnes opzetten.

Arnout werkt met vrijwel alle bekende affiliate netwerken samen, zowel nationaal als internationaal. Een kleine greep uit netwerken waar we zeer intensief mee samenwerken zijn Daisycon, Awin, TradeTracker, Tradedoubler, Commission Junction en WebGains.

Ik stel Arnout de volgende 5 vragen:

Vraag 1. Vanuit OrangeBuddies Media hebben jullie verschillende labels. Hoe zorg je ervoor dat het juiste label ingezet wordt voor de juiste adverteerder?

Vraag 2. Wat is de meest voorkomende vraag die je van adverteerders krijgt? En hoe beantwoord je deze?

Vraag 3. Zijn er specifieke trends en ontwikkelingen die je nauw in de gaten houd en waar je op in speelt?

Vraag 4. Hoe zorg je ervoor dat up to date blijft in de markt?

Vraag 5. Wat is jouw geheim voor succesvol affiliate marketing?

 

Vraag 1. Vanuit OrangeBuddies Media hebben jullie verschillende labels. Hoe zorg je ervoor dat het juiste label ingezet wordt voor de juiste adverteerder?

“We hebben bij OrangeBuddies niet alleen verschillende labels, maar ook verschillende concepten. Enerzijds beschikken we met ShopBuddies over een uniek concept wat volledig gefocust is op online shopping en we 100% Cashback geven bij online aankopen. Anderzijds hebben we de spaarprogramma’s waar consumenten geld kunnen verdienen op meer dan 10 verschillende manieren.”

“Niet alleen de verschillende labels zorgen ervoor dat we adverteerders zo goed mogelijk in contact kunnen brengen met de gewenste doelgroep, maar ook de uitgebreide segmentatiemogelijkheden dragen hier aan bij. Binnen onze databases hebben we diverse mogelijkheden om campagnes te targeten op de juiste doelgroep, denk hierbij aan: Leeftijd, geslacht en gezinssamenstelling. Door het selecteren van de juiste doelgroep zijn we in staat om adverteerders te voorzien van de juiste traffic en kwalitatieve sales.”

Vraag 2. Wat is de meest voorkomende vraag die je van adverteerders krijgt? En hoe beantwoord je deze?

“Ik zou hier graag onderscheid willen maken in vragen die we krijgen van bestaande adverteerders en vragen die we krijgen van potentiële adverteerders.”

Bestaande adverteerders: “Wat zijn de promotiemogelijkheden voor deze periode?”

Binnen OrangeBuddies werken we in de basis met mediakits afgestemd op bepaalde thema’s of periodes, welke we delen met affiliate netwerken en/of adverteerders. Hierin staan alle promotiemogelijkheden inclusief afbeeldingen en tarieven.

Daarnaast zijn we erg flexibel en kunnen we voor elk budget een voorstel op maat maken.

 

Potentiële adverteerders: “Wat kunnen jullie ons als cashback partij leveren?”

Een dagelijkse uitdaging voor ons is om adverteerders, die nieuw zijn met cashback, te overtuigen van onze toegevoegde waarde en hoe cashback shopping leeft onder het grote publiek. Cashback is in het geheel niet te vergelijken met ‘kortingscodes’. Wij geven geen korting op aankopen, wij geven een deel van onze commissie terug aan onze leden.

Daarnaast zijn we een gesloten community met een enorm loyaal ledenbestand. Voor elke aankoop keert men terug naar het online platform om vervolgens de website van de adverteerder te bezoeken en de aankoop te doen.

Dit zorgt ervoor dat we naast een enorm bereik via e-mail ook enorm veel website traffic hebben, waardoor bannering ook een zeer interessante optie is. We stellen vaak een testfase voor, waarin we onze meerwaarde voor de betreffende adverteerder laten zien.

Vraag 3. Zijn er specifieke trends en ontwikkelingen die je nauw in de gaten houd en waar je op in speelt?

“Binnen OrangeBuddies zijn wij continu bezig met de optimalisatie van onze platformen, waarbij het complete aanbod en de gebruiksvriendelijkheid voor onze leden belangrijke speerpunten zijn. Momenteel houden we onder andere de trends en ontwikkelingen omtrent personalisatie en de verschuiving van desktop naar mobiel nauwlettend in de gaten. Inspelen op aankopen die leden in het verleden hebben gedaan, het tonen van favoriete shops en aanbiedingen die aansluiten bij hun profiel en het gebruikte device.”

Vraag 4. Hoe zorg je ervoor dat up to date blijft in de markt?

“Up to date blijven doe ik voornamelijk door veel te praten met verschillende spelers in de markt. Denk aan affiliate netwerken, adverteerders en collega’s. Al deze mensen begeven zich dagelijks in de affiliate wereld en via deze weg blijf je over het algemeen goed op de hoogte van belangrijke ontwikkelingen en trends die spelen in de markt. Daarnaast vind ik het ook interessant om websites zoals Emerce.nl en Frankwatching.nl te volgen.”

Vraag 5. Wat is jouw geheim voor succesvol affiliate marketing?

“Ik heb niet echt een geheim als het gaat om succesvolle affiliate marketing. Ik ben een echt mensenmens en probeer me te focussen op een goede persoonlijke relatie met affiliate netwerken, mediabureaus en adverteerders die belangrijk zijn voor ons. Een goede relatie is de basis van een vruchtbare samenwerking. Naast het opbouwen van goede relaties probeer ik samen met mijn team ook altijd om het maximale resultaat te behalen voor beide partijen.”