Tijdens dit interview stel ik 5 vragen aan Joost van Vught. Hij is eigenaar van V2C2, een onafhankelijke uitgever van websites die je mogelijk kent van VakantieDealz.nl (2016). Joost is al 8 jaar actief als publisher.

“Ik ben V2C2 begonnen in 2011 als gemengd bedrijf, deels online marketing advies en deels publishing. Na een aantal kleinschalige experimenten met verschillende concepten heb ik begin 2012 Huwelijksreis Wijzer gelanceerd, geboren uit de eigen frustraties bij het zoeken van een huwelijksreis (bestemming). En zo begon het avontuur in travel en dat heeft me nooit meer losgelaten”, vertelt Joost. “In 2016 lanceerden we VakantieDealz en inmiddels werken we met een heel team aan verschillende websites in diverse stadia van ontwikkeling.”

Mijn affiliate marketing droom is het hebben van transparantie in registratie en de keuring en ontdubbeling van sales. 

Ik stel Joost de volgende 5 vragen:

Vraag 1.Vanuit V2C2 run je meerdere platformen, waaronder VakantieDealz, Huwelijksreis Wijzer en Studenten Wegwijzer. Vind je het lastig om meerdere platformen te runnen? Hoe bepaal je je focus?

Vraag 2. Zijn er specifieke punten waar je rekening mee houdt om aan de vraag van jouw bezoekers te voldoen? Bijvoorbeeld bij het kiezen van de beste vakantiedeal, de beste huwelijksreis of een studenten item?

Vraag 3. Zijn er specifieke trends en ontwikkelingen binnen de affiliate markt die je nauw in de gaten houdt en waar je op in speelt voor jouw platformen?

Vraag 4. Naast de affiliate platformen ben je ook freelance online marketing consultant op het gebied van SEO en SEA. Merk je dat kennis van deze online marketing kanalen je helpt bij het nog beter vermarkten en optimaliseren van de platformen?

Vraag 5.Wat is jouw geheim voor succesvol affiliate marketing?

Vraag 1. Vanuit V2C2 run je meerdere platformen, waaronder VakantieDealz, Huwelijksreis Wijzer en Studenten Wegwijzer. Vind je het lastig om meerdere platformen te runnen? Hoe bepaal je je focus?

“Daar raak je meteen een gevoelig punt… ik ben nogal breed geïnteresseerd, dus focus aanbrengen is niet altijd makkelijk. Het nadeel van meerdere platformen runnen in verschillende markten is dat je je aandacht moet spreiden en daarmee per platform niet altijd zo’n snelle voortgang boekt als gehoopt.”

“Een voordeel echter is dat het gewoon leuk is om in verschillende markten bezig te zijn, dat je in de ene markt iets leert waar je in een andere markt je voordeel mee kunt doen, en dat je met een portfolio van sites iets minder last hebt van ‘seizoensdips’. Zo pieken travel sites zoals VakantieDealz vooral in het begin van het jaar en rond de zomer.” 

“Onze studenten website Studentenwegwijzer.nl piekt bijvoorbeeld juist flink tussen de introductieperiodes voor nieuwe studenten tot en met december. Op die manier bepalen we dus vaak de focus tussen sites en de content planning binnen de sites: op basis van pieken in traffic en seizoensthema’s.”

Vraag 2. Zijn er specifieke punten waar je rekening mee houdt om aan de vraag van jouw bezoekers te voldoen? Bijvoorbeeld bij het kiezen van de beste vakantiedeal, de beste huwelijksreis of een studenten item?

“Het is vooral van belang dat je je doelgroep kent, durft te kiezen welke doelgroep je wel of niet bedient en snapt waar jouw doelgroep behoefte aan heeft. Voor bijvoorbeeld VakantieDealz kennen we onze klantsegmenten behoorlijk goed, zowel de bezoekers als de boekers.” 

“Als affiliate zit daar vaak een uitdaging en lang niet altijd zal het segment dat de meeste traffic genereert ook commercieel het meest interessant segment zijn. Wij weten wie we bedienen en passen daar vervolgens onze content op aan, evenals onze manier van communiceren.”

Vraag 3. Zijn er specifieke trends en ontwikkelingen binnen de affiliate markt die je nauw in de gaten houdt en waar je op in speelt voor jouw platformen?

“Trends en ontwikkelingen specifiek binnen de affiliate markt niet zo heel erg, maar wel marketing ontwikkelingen & consumenten trends in het algemeen. Voor de aanpassingen binnen onze bestaande platformen, maar ook om nieuwe opportunitiesin de markt te spotten voor de toekomst. Of bedreigingen natuurlijk. Zo hebben de recente ontwikkelingen rond Facebook en de veranderingen in bereik van pagina’s in de Facebook Timeline een behoorlijke impact voor ons gehad.”

“Maar ook de reismarkt in het algemeen moeten we goed in de gaten houden. Bijvoorbeeld: een warme zomer, zoals we net achter de rug hebben, is nogal van invloed op de resultaten. En het is interessant om te zien welke bestemmingen opkomen of juist in populariteit dalen.” 

“Iets wat we wel in de gaten houden binnen affiliate specifiek is de impact van nieuwe attributie modellen, zoals binnen Real Attributionvan TradeTracker. Dit heeft er voor gezorgd dat we adverteerders die vroeger niet rendeerden omdat anderen er ‘met de laatste klik vandoor gingen’, nu ineens wel weer interessant zijn om te promoten. Ook als je helemaal aan het begin van de Customer Journeyzit.”

Vraag 4. Naast de affiliate platformen ben je ook freelance online marketing consultant op het gebied van SEO en SEA. Merk je dat kennis van deze online marketing kanalen je helpt bij het nog beter vermarkten en optimaliseren van de platformen?

“Dat klopt en dat helpt zeker. Als we die marketing kennis allemaal hadden moeten ‘inkopen’ dan was het een stuk moeilijker geweest. En voor onze advies klanten is het ook altijd interessant geweest omdat we zelf ook letterlijk met onze poten in de online marketing modder staan. Ik ben dan ook niet van de gladde praatjes of hoogdravende theorieën over online marketing. Gewoon lekker concreet maken waar de kansen liggen en hoe je dit kunt oplossen.”

“Daarbij vind ik zoekmachine marketing trouwens bij uitstek aansluiten bij affiliate marketing, want de zoeker heeft letterlijk een vraag en is op zoek naar een oplossing. Aan jou als publisher de uitdaging om die vraag te beantwoorden, zowel inhoudelijk als door matching met relevante marktpartijen.”

“Overigens is SEA en affiliate wel een lastige combinatie hoor… het komt in mijn ervaring niet vaak voor dat je dit rendabel kunt inzetten als publisher. Dan heb je het als webshop eigenaar toch makkelijker qua marges en duidelijke Analytics data. Ik vermoed dat vrijwel iedere succesvolle affiliate wel iets begrepen moet hebben van SEO om wat organisch zoekverkeer naar de website te krijgen. Of je moet natuurlijk enorm goed zijn met social of een ander ‘unfair advantage’hebben waarmee je mensen naar je platform kunt trekken zonder absurd veel marketingkosten te maken.”

Vraag 5. Wat is jouw geheim voor succesvol affiliate marketing?

“Eigenlijk is het heel simpel, want als affiliate ben je een toch een soort van bemiddelaar. Je moet aan ene kant de behoeftes van de consument goed begrijpen en aan de andere kant de belangen van de adverteerder. En uiteraard moet je – op wat voor manier dan ook – goed zijn in het verzamelen van fans en (herhalings)bezoekers. Als je niet goed weet wat er bij de klant leeft, vraag of onderzoek het dan! Wij hebben in de loop der jaren tig onderzoeken gedaan onder onze bezoekers en dat is altijd bijzonder leerzaam.”

“Maar publishers zoeken vreemd genoeg ook lang niet altijd contact met adverteerders. Ik sprak een tijd geleden een contactpersoon bij een landelijk bekende adverteerder en die gaf aan dat hij nog nooit eerder was benaderd door een publisher. Dat vind ik echt heel vreemd als je al tijden samenwerkt. Zeker binnen travel hebben we zeer frequent, actief en leuk contact met zowel adverteerders als de netwerken. Op die manier weet je elkaar makkelijk te vinden als er kansen zijn en kun je elkaar ook nog eens helpen. Dat is voor mij affiliate marketing pur sang.”