Het inzetten van social media kanalen als publisher kan een ideale manier zijn om zonder extra kosten toch extra verkeer naar jouw website te genereren. Daarnaast is het een extra voordeel voor adverteerders, omdat het een aanvullend medium is naast jouw website waar zij ook op gepromoot kunnen worden.

Eerst linken naar eigen website of direct doorlinken met affiliate links?

Een veelgestelde vraag door publishers betreft de wijsheid achter het linken via social media. Er zijn twee opties: je kunt ervoor kiezen om eerst naar je eigen website te linken, en jouw bezoekers dan door te laten klikken naar de website van de adverteerder of je kunt ervoor kiezen om via het social media kanaal direct door te klikken naar de website van de adverteerder. Maar welke is wijsheid om in te zetten? 

Er zijn verschillende manieren om hiernaar te kijken:

  • Hoe belangrijk is consistentie tussen kanalen en binnen de kanalen?
  • Om welk social media kanaal gaat het? 
  • Wat is de uiting of de strekking van de post?

Tip: houdt ook altijd rekening met de voorwaarden en regels van het adverteerders programma. In sommige gevallen mag je expliciet niet doorlinken vanaf jouw social media pagina en wordt deze keuze dus voor je gemaakt.

Het voordeel van het inzetten van affiliate links binnen je social media kanalen is dat het een extra klik voor de volger bespaart en ze meteen kunnen profiteren van een deal of het product kunnen aanschaffen. In een aantal gevallen voelt het logischer aan voor de volger om eerst naar jouw website te gaan in plaats van meteen door naar de adverteerder.

Ik neem je mee in de drie gestelde vragen.

Om welk social media kanaal gaat het?

Je kan je keuze af laten hangen van welk social media kanaal het betreft. Allereerst is het belangrijk om in het achterhoofd te houden welke social media kanalen daadwerkelijk affiliate links ondersteunen. De volgende social media kanalen ondersteunen affiliate links:

  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIN
  • Instagram
  • Pinterest
  • SnapChat

Hier kunnen dus kansen liggen om affiliate links in te verwerken. Het ene social media kanaal is het andere niet, dus per kanaal kun je je afvragen of het geschikt is. Waar je bij de meeste social media kanalen per post kunt bepalen of je er een affiliate link in verwerkt, werkt dit bij Instagram niet zo. Daar kun je gebruik maken van de link in bio. 

Tip: ken je Linktree al? Deze tool maakt het mogelijk om meerdere links te verwerken in je link in bio op Instagram.

Via een tool als Linktree kun je linken naar je eigen website, verschillende blogposts en pagina’s, maar ook naar producten die je uitlicht op social media. Onthoud wel dat dit een extra stap is om te zetten als volger. Je klikt immers niet op de afbeelding of de tekst bij de afbeelding maar je zal eerst naar het profiel moeten gaan om door te kunnen klikken.

Wat is de uiting of de strekking van de post?

Afhankelijk van de uiting of de strekking van de post kun je beter inschatten of je rechtstreeks zou willen linken naar de adverteerder of eerst naar je eigen website. Plaats je een blog door op social media, dan is het logischer voor jouw volgers om door te klikken naar jouw website en niet naar de adverteerder die genoemd wordt in de blogpost.

Licht je een specifieke actie uit die interessant is voor jouw volgers, bijvoorbeeld dat je op een social media pagina over reizen een goede reisdeal uitlicht, dan is het interessanter om rechtstreeks door te linken naar de adverteerder. Tenzij je een overzicht van de beste deals wilt tonen en deze op jouw website staat uitgelicht.

Het is dus volledig afhankelijk van de post wat voor jou het handigste is om te doen. Houd altijd rekening met wat jouw volger logisch zou vinden en zou verwachten dat er gebeurd. Dat zorgt voor de juiste focus bij het bepalen van het rechtstreeks doorlinken of het eerst linken naar je eigen website.

Hoe belangrijk is consistentie tussen kanalen en binnen de kanalen?

Tot slot is de vraag die je voor jezelf kunt beantwoorden is hoe belangrijk je consistentie vindt tussen de kanalen en binnen de kanalen zelf. In principe zijn hier geen regels voor en is er geen goed of fout. Afhankelijk van het type social media kanaal en de uiting of strekking van de post bepaal je immers of je direct linkt of eerst via je eigen website.

Maar in het kader van bewuste, strategische keuzes maken is het goed om hier goed over na te denken. Is het oké als jouw social media kanaal verschillende uitingen en mogelijkheden kent? Of kies je ervoor om deze bijvoorbeeld enkel in te richten op deals, die allen rechtstreeks doorlinken naar de website van de adverteerder. Dit is een keuze die je voor jezelf kunt maken.

 

Afbeelding copyright: © Prisca Visser