Is onderscheidend vermogen belangrijker dan hoge commissies?

Is gemak belangrijker dan hoge commissies?


Een vraag die al langere tijd in mijn hoofd speelt: hoe belangrijk zijn hoge commissies nu echt? Als adverteerder lijkt een hoge commissie noodzakelijk om een goed affiliate programma neer te zetten. Maar ik betwijfel of dit noodzakelijk is. Begrijp me niet verkeerd, natuurlijk willen we als publisher zoveel mogelijk geld verdienen met affiliate marketing. We zetten het immers niet voor niets in als verdienmodel. Maar: hoge commissies zijn in mijn ogen niet alles. Gemak en vertrouwen zijn twee belangrijke onderdelen in een samenwerking op affiliate basis, naast commissies. Misschien nog wel belangrijker dan de hoge commissies.

Wat heb ik liever?

Persoonlijk heb ik liever een affiliate programma dat ik promoot, waarvan ik er op aan kan dat het commissiemodel uit kan voor de adverteerder. De kans dat er stip op sprong grote aanpassingen, meestal in het negatieve, plaatsvinden in het commissiemodel is hiermee kleiner. Adverteerders adviseer ik zelf ook altijd als eerste stap de marges in acht te nemen, het liefst op productgroep of zelfs op SKU niveau zodat je hier niet de mist mee in kan gaan. Als tweede stap neem je dan ook de concurrentie in acht. In een nog uitgebreider commissiemodel neem ik idealiter nog meer factoren mee, maar hier ga ik in een ander blogartikel op een later moment verder in.

Daarnaast promoot ik zelf ook liever een adverteerder dat me regelmatig sales oplevert dan de adverteerder waar ik af en toe een sale voor realiseer. Stabiliteit, consistentie en een goede match met de doelgroep vind ik hierin een sleutelrol spelen.

Dit zie ik in de praktijk

Er zijn altijd adverteerders die denken dat een hoge commissie de heilige graal is binnen het affiliate programma. Dat het verder plug and play is en dat ze er niet naar om hoeven kijken. Ik merk in de praktijk dat publishers én adverteerders de relatie steeds meer op prijs gaan stellen. Gemak en vertrouwen zijn twee wegen richting succes.

Ik ga graag iets dieper met je in op het stuk gemak. Vertrouwen zit hem namelijk in de relatie en regelmatig 1-op-1 contact, duidelijke en consistente updates en het écht met elkaar meedenken. Het stukje gemak, dat zie je in de praktijk duidelijk terug en zit hem in een aantal dingen:

  • Affiliate netwerk
  • Snel links maken
  • Geupdatete promotiematerialen
  • Waardevolle informatie

Affiliate netwerk

Het affiliate netwerk kan een rol spelen in het stukje gemak. Als publisher kun je een voorkeur hebben voor een bepaald netwerk omdat daar de meeste van de adverteerders die je promoot aangesloten zitten. Maar ook de communicatie en updates vanuit het netwerk kan ervoor zorgen dat je meer gemak ervaart.

Snel links maken

Het snel aanmaken van affiliate links bespaart tijd en zorgt ervoor dat je meer kunt promoten in eenzelfde tijd. Hierom zie je verschillende netwerken en programma’s inspelen op het zo snel mogelijk links kunnen aanmaken. Zo heeft het partnerprogramma van bol.com een widget geïntroduceerd waarbij je, na activering, op de website van bol.com op de pagina waar je op dat moment op zit een link kunt aanmaken met jouw affiliate credentials. Sterker nog, via die weg kun je makkelijk producten inladen op je website door een stukje HTML code te gebruiken. bol.com zorgt ervoor dat het geüpdatet is. Dag, werken met productfeeds!

Partnerize lanceerde onlangs ook een browserplugin waarbij je voor de verschillende Partnerize programma’s waar je voor bent aangemeld op de website van de adverteerder met de plugin affiliate links kunt aanmaken. Minder geavanceerd dan die van Bol, maar zeker een stap in de goede richting om het gemak te vergroten.

Geupdatete promotiematerialen

Hoe fijn is het als publisher dat de banners die je inzet automatisch worden geüpdatet naar recentere materialen? Geen oude acties meer live, geen gemis in nieuwe logo’s die op banners worden geintroduceerd, geen verlopen links meer. Ook dit stukje gemak verkies ik boven de sky high commission structure. Want met dit soort optimalisaties realiseer ik ongetwijfeld meer sales en levert het me aan het einde van de dag nog meer op door consistent sales te doen.

Waardevolle informatie

Tot slot: waardevolle informatie. Informatie waar ik als publisher echt iets mee kan zonder dat het gevoelige informatie is dat een adverteerder niet kan delen. Denk aan top selling producten op dit moment, zodat ik hier meer content over kan realiseren, proactief een kortingscode met me wordt gedeeld die gepromoot kan worden, of een nieuwe campagne die eraan komt. En het liefst dat ik deze input regelmatig ontvang en niet eens per jaar wanneer het uitkomt. Een dergelijke marketingkalender tussen adverteerder en publisher is veel waard om het conversieratio te verhogen.

Gemak vs hoge commissies

Ik zou dus zeggen: het gemak is belangrijk omdat dit gelijk staat aan betere promoties. Deze promoties zorgen voor hogere conversieratio’s en daarmee kun je minstens net zoveel, maar in mijn ervaring meestal meer, commissie verdienen als dat een programma een hoog commissiepercentage heeft en het laat liggen in het stukje gemak voor de publisher.

Dit maakt overigens ook het verschil in mijn opinie tussen het traditionele affiliate marketing (makkelijk, plug & play, niet echt naar omkijken) en performance based partnerships (juist op de relatie gefocust en vanuit dat startpunt samenwerken naar een succesvol programma en resultaat). Hoe vaak zet jij performance based partnerships al in?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *