5 vragen aan… Heleen Lambrecht van clovio

Super leuk, dit keer in ‘5 vragen aan…’ spreek ik met een Belgische publisher! De vijf vragen mag ik deze week stellen aan Heleen Lambrecht die werkzaam is bij clovio en hier zich sinds anderhalf jaar over de partnerships ontfermt. Onder clovio vallen verschillende publisher websites uiteen, waaronder Feeling Lucky, Financus en Best Reviews. Een bijzondere combinatie waar ik Heleen graag meer over vraag. Lees je mee?

Vraag 1. Onder clovio vallen meerdere publisher websites, gericht op reviews, kortingen maar ook op gambling en finance. Hoe is deze keuze zo tot stand gekomen en wat is de strategie achter deze keuzes?

“Onze missie bij clovio is onze bezoekers helpen bij het maken van de juiste koopbeslissingen. Of het nu gaat over een VPN dienst, een fietsverzekering, of een fotoboek. Telkens schrijven onze experten reviews en andere content om mensen te helpen geïnformeerde koopkeuzes te maken. Zo geven we waarde aan zowel onze bezoekers als de adverteerders. Deze strategie passen we toe op verschillende sectoren en markten.”

“In het geval van Feeling Lucky, merkten we dat er weinig over online kansspelen geweten was toen de sector gereguleerd werd in België. Ook Best Reviews, geschreven in het Engels met de Verenigde Staten als voornaamste markt, informeert over een breed gamma aan online software, van Password Managers tot Virtual Phone Systems. Financus is dan weer gericht op Vlaanderen, en helpt haar bezoekers bij het onderzoeken van leningen, verzekeringen, investeringen en andere financiële diensten.”

Vraag 2. Ik merk in de praktijk dat adverteerders die België als markt erbij nemen in hun Nederlandse affiliate programma, en België dus niet zien als hun core markt, het land qua e-commerce niet op de volledige potentie schatten. Hoe zie jij dit vanuit jullie Belgische publisher labels?

“België is natuurlijk een kleinere markt dan Nederland en nog eens verspreid over twee talen, wat de content creatie verdubbelt. We merken dat ook affiliate marketing in België kleiner is. Er zijn bijvoorbeeld veel Nederlandse affiliates die België erbij nemen, maar dit gebeurt niet vaak omgekeerd. Dit zorgt er dan ook voor dat er weinig andere publishers zijn die net zoals wij zowel in het Vlaams als het Frans content publiceren. We hopen op een positieve evolutie waarbij adverteerders en affiliates de waarde van België hoger inschatten. “

Vraag 3. Naast Financus en Best Reviews, hebben jullie het internationale label Feeling Lucky dat gericht is op gambling. Hoe hebben jullie bepaald in welke landen en talen het label gelanceerd zou worden?

“Feeling Lucky, gericht op online kansspelen en sportweddenschappen, heeft websites in België, Portugal, Roemenië, Spanje, Colombia, Peru, Hongarije en binnenkort ook in Nederland. Een eerste vereiste is natuurlijk dat de online kansspelenmarkt gereguleerd is in het land in kwestie. We schatten de waarde in aan de hand van het aantal potentiële partners, huidige partners die actief zijn in andere landen en keyword onderzoek. Praktisch nemen we ook de huidige talenkennis in ons team mee in de beslissing, aangezien onze content door moedertaalsprekers wordt geschreven om de kwaliteit te garanderen. Het is dus belangrijk om een afweging te maken op basis van een combinatie van factoren.”

Vraag 4. Hoe zorg je ervoor dat er een ultieme match is tussen jullie, de betreffende website en de adverteerders?

“Er is een match als er eerst en vooral een goede fit is qua onder andere doelgroep en sector, maar ook als we de waarde van het product hoog inschatten. Daarnaast is een dichte samenwerking met adverteerders ons stokpaardje. Het Partnerships Team zit samen met adverteerders om aangepaste coupon codes, landingspagina’s en meer uit te denken.”

“Het Content Team creëert geschreven en video reviews, blog artikelen, nieuwsbrieven en andere content door de producten uit eigen hand te testen. Daarna vragen we de partner om feedback zodat alle content zeker correct en up-to-date is. De autoriteit van zowel de publisher als de adverteerder wordt ook vergroot door onze review te vermelden op een Review, Blog of Perspagina van de adverteerder.”

Vraag 5. Hoe zie je de toekomst van affiliate marketing voor je vanuit jullie huidige labels?

“Onze media merken informeren als een objectieve derde partij, en het is leuk om te zien dat onze bezoekers de tijd nemen om onze recensies te lezen en op basis hiervan aankopen doen bij adverteerders. Op deze manier hebben klanten ook meer vertrouwen in het product vooraleer ze het aankopen, wat resulteert in loyalere klanten. Zo geven we waarde aan zowel gebruikers als adverteerders.”

“Affiliate marketing wordt steeds groter, en we vermoeden dan ook dat de waarde ervan zal stijgen. Het gaat ook steeds vaker op in meer algemeen performance marketing. Bij clovio merken we eenzelfde tendens. We lanceren continu nieuwe categorieën op onze websites en zijn volop bezig met het creëren van nieuwe brands. Onze volgende websites zullen zich focussen op duurzaamheid, gezondheid en welzijn.”

Plaats een reactie