📅 Gepubliceerd op: 5 april 2023 door Jennifer Kok
✏️ Laatst bewerkt op: 29 april 2025 door Jennifer Kok
Wat is affiliate marketing?
Affiliate marketing is een vorm van online marketing waarbij publishers (affiliates of partners) geld verdienen (commissie) door de producten en diensten van adverteerders te promoten.
Dit werkt zo: de publisher haalt bij een adverteerder of affiliate netwerk een unieke link op. Deze wordt op een website, WordPress blog, e-mail of sociaal mediakanaal gedeeld. Een verkoop via die specifieke link levert vervolgens een vergoeding op.
Is dit alles omvattend? Niet helemaal. Ik ga deze definitie nu met je ontleden zodat je deze compleet begrijpt. Te beginnen met de stakeholders:
- de publishers
- het affiliate netwerk
- de adverteerders
Vind jij het leuk om straks meer te weten over affiliate marketing? Kijk dan op deze pagina.
Publishers
De publishers zijn de promoters. Deze groep zijn ondernemers of consumenten met een side business. Ze doen naast hun baan in loondienst hun affiliate promoties ernaast.
Dit kunnen websites zijn, maar ook socials (influencers) en apps. In theorie kan iedereen die een meetbare link kan plaatsen dat geplaatst kan worden op een website of in een app een publisher worden. Publishers worden ook wel affiliates of partners genoemd.
Affiliate netwerk
Het affiliate netwerk is een tussenpartij die adverteerders en publishers verbindt. Dit is hun digitale ontmoetingsplek waar publishers zich kunnen aanmelden voor de affiliate programma’s van adverteerders.
Maar, adverteerders kunnen publishers ook uitnodigen voor hun programma’s. Het affiliate netwerk zorgt hierin ook voor het inzichtelijk maken van de cijfers en de uitbetalingen.
Binnen een netwerk zorgen gespecialiseerde affiliate managers voor het management binnen een specifieke sector. Bijvoorbeeld voor reizen, retail en financiën.
Adverteerders
De adverteerders zijn de webshops of lead generatoren die een affiliate programma hebben. Iedere website die een bedankpagina heeft na het plaatsen van een bestelling of het aanvragen van een offerte kan affiliate marketing inzetten.
In theorie werkt dit ook op de bedankpagina’s van bijvoorbeeld nieuwsbrief aanmeldingen, hoewel dit minder vaak voorkomt binnen affiliate marketing. Een adverteerder wil graag de producten, het merk en/of de organisatienaam laten promoten.
Wat haal je uit affiliate marketing?
Nu je de drie belangrijkste stakeholders kent, wil ik verder inzoomen op wat je uit affiliate marketing kunt halen. De definitie van Wikipedia focust zich met name op het stukje commissie geven aan affiliates als er een verkoop is gedaan.
Hierin ligt de focus minimaal op wat affiliate marketing oplevert. Zoals gezegd is affiliate marketing tegenwoordig veel meer te zien als het opbouwen van samenwerkingen en partnerships.
In een samenwerking is het wat mij betreft veel meer twee richtingsverkeer dan in eerste instantie geschetst wordt. Je brengt iets en je haalt iets.
Tegelijkertijd krijgt de publisher bij het laten plaatsvinden van deze transactie een stukje commissie over de geregistreerde orderwaarde (exclusief BTW en exclusief verzendkosten, uitzonderingen daargelaten).
Als adverteerders tegenwoordig zeker willen zijn van een stukje exposure, kunnen ze hier andere verdienmodellen aan koppelen. Bijvoorbeeld een vast bedrag: je betaalt een paar honderd euro voor een plekje in een nieuwsbrief of een blogartikel.
Als je met vergelijkingswebsites werkt kun je ook de commissies tijdelijk verhogen om hoger in de zoekmachine te komen te staan, of met een CPC (betalen per klik in plaats van transactie) werken. Commissies zijn de standaard, maar het kan zoveel meer zijn dan dat.
Beloon met andere waardevolle dingen naast commissies
Daarnaast kun je publishers ook belonen met andere waardevolle dingen dan commissies. Bijvoorbeeld met jouw tijd en aandacht. Door snel te reageren op e-mails, makkelijk bereikbaar te zijn, duidelijk en voldoende te communiceren kun je publishers aan je binden.
Tijd is tegenwoordig heel waardevol. Commissies zorgen ervoor dat uiteindelijk de rekeningen betaald kunnen worden, maar iemands tijd krijgen is een mooie bijkomstigheid die ervoor zorgt dat je de vaart erin kunt houden.
Hoe werkt affiliate marketing in de praktijk?
Naast deze definitie is het belangrijk om te weten hoe affiliate marketing in de praktijk werkt. Ik neem je mee in vijf versimpelde stappen, waarbij achter de schermen uiteraard veel meer gebeurd. Het gaat er voor nu om dat je in de basis snapt welke stappen er gezet worden.
1. Het affiliate netwerk
De samenwerking tussen adverteerder en publisher komt tot stand in het affiliate netwerk. Een adverteerder zit bij een netwerk aangesloten om via deze weg de meetbaarheid, facturatie en het vinden van publishers te regelen.
De publisher zit hierbij aangesloten om exact dezelfde reden. Het creëert een marktplaats effect. Stel: ik wil met mijn publisher website samenwerkingen met Adverteerder A, dan meld ik me binnen deze affiliate netwerk omgeving aan voor het affiliate programma van Adverteerder A.
Na goedkeuring van de adverteerder kan ik via dit affiliate netwerk mijn tracking links (links die meten of er uiteindelijk een transactie is gedaan, maar ook jouw klikken naar de adverteerder inzichtelijk maakt) ophalen.
2. De promotie
Met deze tracking links kan ik mijn promotie opstarten. Ik maak een webshop pagina op mijn website aan, schrijf een tekst (bv. een review), voeg een logo toe en voeg vervolgens de tracking links toe.
Aan mijn content voeg ik ook toe dat dit artikel affiliate links bevat en geef ik een mogelijkheid om door te klikken naar de overkoepelende categorie. Deze pagina kan ik delen via een nieuwsbrief, via de socials en staat ook gewoon live op de website.
Is je website of social kanaal nog gloednieuw? Dan moet je eerst aan je naamsbekendheid werken bij jouw doelgroep.
3. De consument
Een consument bezoekt mijn website en klikt op de webshop pagina van Adverteerder A. Hierdoor wordt er een cookie gezet, een stukje tracking dat ervoor zorgt dat deze klik en eventuele transactie aan elkaar gekoppeld kunnen worden, en daarmee ook zichtbaar gemaakt kan worden binnen het affiliate netwerk.
Als deze cookie gezet is, en de cookie tijd is bijvoorbeeld 30 dagen, dan heeft de consument 30 dagen de tijd om de bestelling te plaatsen om nog aan mijn website toegekend te worden. Het kan zijn dat de consument ondertussen op andere online marketing kanalen klikt en daarmee de cookie overschrijft.
Afhankelijk van de instellingen van de adverteerder kan ik alsnog commissie krijgen of niet – maar meestal is mijn bijdrage hiermee verdwenen.
4. De bestelling
Als de consument een klik heeft gedaan en een bestelling plaatst, wordt dit door middel van een stukje script gemeten dat op de bedankpagina wordt aangeroepen. Deze bestelling gaat natuurlijk naar het CRM systeem van de webshop, om de bestelling te kunnen verwerken.
De bestelling wordt gemeten in een analytics systeem zoals Google Analytics, en wordt door het stukje script ook teruggestuurd naar het affiliate netwerk. Hierin wordt dit zichtbaar gemaakt voor zowel de publisher als de adverteerder dat de transactie heeft plaatsgevonden.
5. De vergoeding
De gegenereerde vergoeding is hierin de commissie voor de publisher. Dit is zichtbaar in het netwerk en wordt in de meeste gevallen uitbetaald als er aan twee voorwaarden is voldaan.
Allereerst moet je als publisher in de meeste gevallen de minimale uitbetaling bereikt hebben vo. Meestal is dit €10-€15 aan commissies dat uitbetaald kan worden.
Ten tweede moet in de meeste gevallen de adverteerder het bedrag aan het affiliate netwerk hebben betaald. Soms is er een los potje dat al klaar staat bij het affiliate netwerk. Hou er dus rekening mee dat hier even tijd overheen kan gaan.
Vaak wordt er rekening gehouden met een retourtermijn en ben je zo een paar weken verder voordat je jouw commissie ontvangt. In sommige gevallen en branches kan het zelfs een paar maanden duren.
Ben je enthousiast geworden en wil je aan de slag? Kijk dan eens op deze pagina om een begin te maken! Ideaal voor beginners die kansen willen benutten met dit marketingkanaal.