Waarom ik potentie zie in jouw concurrentie game plan

Binnen affiliate marketing is er onder de adverteerders veel concurrentie, op een directe en indirecte manier. En hoewel je daar misschien niet meteen 1-2-3 iets van merkt in bijvoorbeeld de commissies, merken publishers het groeiende aantal affiliate programma’s in Nederland wel. Hoe kun je als adverteerder de concurrentie aangaan binnen affiliate marketing? Op welke manier kun je je onderscheiden van andere affiliate programma’s om nog meer op te vallen bij publishers?

Het verschil tussen directe- en indirecte concurrentie

Binnen affiliate marketing heb je als adverteerder, als webshop-eigenaar, te maken met directe- en indirecte concurrentie. Hieronder versta ik het volgende: directe concurrenten zijn jouw daadwerkelijke concurrenten met wie je op alle online marketing vlakken concurreert. Dit kan overigens ook alles overstijgen. Verkopen jullie een identiek product of een soortgelijk product? Kan een consument op een positie komen dat hij twijfelt aan bij welke van de twee webshops het product gekocht wordt (al dan niet een soortgelijk product)? Dan is dit jouw directe concurrent.

Een indirecte concurrent is een webshop met een affiliate programma die op eenzelfde publisher website gepromoot kan worden. Hier gaat het vooral om de keuze die de publisher heeft: kies ik voor webshop A of webshop B om extra uit te lichten? Het gaat niet om het product maar om de relevantie en de mogelijkheid tot promotie.

Beide vormen van concurrentie zijn uitdagend binnen affiliate marketing en beide kun je op dezelfde manier oplossen. Door jouw affiliate programma als webshop te laten onderscheiden van andere webshops.

Concurrentie binnen affiliate marketing

Een dosis concurrentie is gezond. Ik geloof in overvloed. Voor iedereen is een plekje (te creëren) en iedereen kan en mag hetzelfde wegzetten. Een affiliate programma lanceren als webshop is heel tof, en daar is echt nog wel een plekje voor in de markt. Ga je een concurrentiestrijd aan? Ongetwijfeld. Maar dat geldt ook voor de al bestaande affiliate programma’s.

Laat ik dus beginnen met een stukje van mijn visie hierop en dat is dat je echt nog wel de concurrentie aan kunt gaan binnen affiliate marketing met andere webshops. Zoals gezegd; ook voor jou is er een plekje (te creëren). Het gaat erom wat je doet met dat plekje of je jezelf voldoende in de kijker kunt spelen bij publishers, bij de website-eigenaren, om naar een volgende stap te gaan en daadwerkelijk resultaat te boeken.

Wat adverteerders regelmatig doen…

Wat ik met regelmaat zie in de praktijk is dat adverteerders affiliate marketing nog steeds inzetten als de affiliate marketing van jaren geleden. Een soort ‘oude-stempel’. Ik heb geen cijfers, dus ik ga er geen percentage aan hangen hoeveel adverteerders dit op deze manier doen. Maar ik kan inmiddels met jarenlange ervaring binnen affiliate marketing in één oogopslag zien wie er daadwerkelijk tijd in steekt en wie niet, zelfs zonder toegang te hebben tot het affiliate programma. Een kleine research op het web en binnen een affiliate netwerk met een publisher account is voldoende om dit te spotten. Dat is het voordeel van zowel adverteerders strategisch ondersteunen als zelf een publisher website hebben.

Ik herken dit vaak aan de standaard programma instellingen van een netwerk. Dit zit hem in een extreem lange cookietijd (afhankelijk per adverteerder, soms is dit wel on point als zich er daadwerkelijk consumentengedrag voor leent), maar ook in een hele summiere set programma voorwaarden, een programma beschrijving die eruit ziet alsof het van de ‘over-ons’-pagina van de website is geplukt en dus niet op publishers afgestemd is en weinig updates van promotiematerialen of updates vanuit het netwerk.

Adverteerders die een dergelijk programma runnen zetten het vaak nog in als een ‘mooi meegenomen’-programma. Een programma waarbij iedere transactie die gedaan wordt mooi meegenomen is, maar waar nog geen overduidelijke strategie achter zit. En dat is precies waar jij met jouw affiliate programma het verschil kunt maken.

Onderscheidend vermogen

Als ik dit bovenstaande zo schetst; wat denk je dan? Wat gaat er door je heen?

Ik zou me enorm getriggerd voelen om meer uit mijn affiliate programma te willen halen. Te kunnen halen, want deze ruimte ligt er blijkbaar. Deze ruimte kun jij zelf claimen door op een strategische manier invulling te geven aan jouw affiliate programma.

Jouw onderscheidend vermogen valt en staat met facetten die lastiger in geld zijn uit te drukken. Zoals communicatie, management en tijd. Deze drie zijn onlosmakend met elkaar verbonden.

Mag ik jou helpen bij jouw affiliate strategie? Via mijn ebook bouwen we samen jouw strategische affiliate game plan: concreet en toepasbaar op jouw affiliate programma.

Concurreren binnen affiliate marketing kan lastig zijn…

Als adverteerder, als webshop met een affiliate programma, heb je lang niet altijd alle keuzes zelf te maken. Helemaal niet als je dit voor een grotere organisatie doet en aan iemand anders rapporteert. Je kunt tot op zekere hoogte zaken gedaan krijgen.

Concurreren kan hierom lastig zijn als het op de voorwaarden van een programma aan komt, of op budgetten en commissies. Je krijgt mogelijk een budget en daarmee heb je het programma te runnen, of als vanuit de online marketing discipline bepaalt wordt dat inzet van andere online marketing kanalen als publisher niet toegestaan is kun je soms niet anders dan hierin mee te bewegen.

De ideale affiliate wereld bestaat niet. Soms heb je te roeien met de riemen die je hebt. Hoe lastig ook. Maar er is gelukkig nog meer waardevol naast geld en naast voorwaarden waardoor een website voor jou kan kiezen om te promoten.

Maar wat is nog meer waardevol?

De kracht van goed, strategisch affiliate marketing zit in de relatie. De samenwerking tussen webshop en website, met daartussen het affiliate netwerk om vraag en aanbod te managen maar ook de administratie. Het bouwen van de relatie, oftewel de partnership, kost tijd. En tijd kun je maar één keer uitgeven, hoe cliché ook. Als publishers goed aan de slag zijn, ‘runt’ het affiliate programma zichzelf. Er wordt gesetteld voor goed genoeg. Want stel je eens voor hoeveel het je nog meer kan opleveren als je meer tijd investeert om zo jouw programma nog verder te laten groeien?

Het goed managen van publishers is een skill dat je door de tijd heen goed onder de knie krijgt. Je investeert in relaties, komt elkaar tegen op events, spreekt elkaar regelmatig en toont oprechte interesse in elkaar. Niet alleen op werkvlak, maar ook op prive vlak. Je kletst letterlijk bij alsof je collega’s van elkaar bent. Want in feite is dat ook zo, maar op een ander level.

Hoeveel tijd en mogelijkheid investeer je in wie?

Als je met honderden publishers samenwerkt kun je niet in iedereen evenveel tijd en mogelijkheid steken. Het is van belang om daarin keuzes te maken. De selectie van publishers waar je meer tijd in wilt steken en waar je meer mogelijkheden aan wilt bieden (bijvoorbeeld unieke bannerformaten of een exclusieve kortingscode) kun je bepalen op basis van twee onderdelen:

  • De huidige verdiensten en/of
  • De relevantie / potentie

De huidige verdiensten is een belangrijke graadmeter. Wat levert een website nu al op? Gevolgd door de potentie: zit hier nog meer in? Zie ik nog kansen die een publisher kan benutten en zijn er nog mogelijkheden die ik extra kan aanbieden? Worden de promotiematerialen al ingezet? Kan ik een stukje extra zichtbaarheid inkopen tegen een vast bedrag?

Afhankelijk van met welke type publishers je werkt kom je zo uit bij een groep publishers waarvan je bijna zeker weet dat hier nog potentie in zit. Door met hen een nauwere samenwerking op te bouwen kun je jouw verkeer en omzet boosten, maar ga je ook meer de concurrentie aan.

Juist omdat affiliate marketing zoveel mensenwerk is gaat het echt om de relatie en daarmee ook om een stukje goodwill. Je gunt het elkaar. Als ik een goede samenwerking met jou heb en we blijven continu in wat voor vorm ook in elkaar investeren, dan gun ik jou een betere positie op mijn website. Win-win!

Naast de combinatie huidige verdiensten en potentie, is relevantie een derde die aansluit bij potentie, maar niet per se bij huidige verdiensten. Een nieuwe publisher waar je veel potentie in ziet en mega relevant is kan interessant zijn om nu vast in te investeren om zo concurrenten voor te zijn.

De kleinere publishers van vandaag kunnen de grotere van morgen zijn.

Publishers als hart van jouw affiliate strategie

Ik zie publishers echt als hart van jouw affiliate programma en daarmee ook van jouw affiliate strategie. Op sommige vlakken kun je niet concurrenten, op andere wel. De concurrentie aangaan binnen affiliate marketing begint bij het opbouwen van een goede relatie met jouw partners, met jouw publishers.

Jouw tijd is schaars en juist daarom is het zo belangrijk om duidelijk te weten met wie je wel en niet wilt samenwerken, in wie je extra wilt investeren en hoe je dit wilt doen. Op veel andere vlakken liggen ongetwijfeld nog optimalisatie mogelijkheden, maar als je een goede relatie hebt met publishers kun je echt de strijd mee winnen.

Heb je zin om nog verder jouw affiliate strategie in te duiken? Ik heb iets heel tofs namelijk, al zeg ik het zelf. Een ebook gericht op het bouwen van jouw affiliate strategie inclusief de blueprint die ik zelf gebruik om strategieën te bouwen voor mijn klanten. De publishers zijn hierin ook het hart van de strategie, maar ik neem je ook mee in wat je verder nog nodig hebt om een goed programma strategisch op te bouwen en te runnen. Zou ik in ieder geval heel gaaf vinden om je bij te mogen helpen.

Plaats een reactie