5 vragen aan Francine Zwerink

Yes, het is weer tijd voor een nieuwe ‘5 vragen aan…’ interview. Dit keer spreek ik met Francine Zwerink van TradeTracker! Francine is bijna 3 jaar actief binnen de affiliate marketing en mag binnen TradeTracker het shopping team aansturen als Team Lead. Ik heb zelf het geluk gehad om met deze proactieve topper samen te werken voor klanten en de extra mile die Francine gaat voor haar klanten, gaat ze ook in dit interview. Dat levert super interessante inzichten op met handige tips en mogelijkheden binnen TradeTracker.

Let’s start!

Je werkt voor en met meerdere adverteerders op dagelijkse basis samen. Er zijn genoeg marketeers out there die zich naast affiliate marketing ook op een ander channel focussen of zich op meerdere labels tegelijkertijd richten. Hoe bepaal jij jouw prioriteiten binnen de werkzaamheden die je doet voor adverteerders?

“Toen ik net startte bij TradeTracker vond ik prioriteiten stellen lastig. Dus ik kan me goed voorstellen dat anderen dit ook zo ervaren als ze focussen op meerdere labels of meerdere channels. Bij TradeTracker is iedere klant belangrijk en als je net start komt er veel op je af. Voor mij was het belangrijk om overzicht te houden. Zo heb ik een hele uitgebreide Excelsheet gemaakt, waar al mijn klanten in staan en waar ik alles in kan bijhouden – eigenlijk een soort overall project management tool.”

“Ik geloof erin dat het belangrijk is om klanten uit te leggen wat zij zelf kunnen doen. Daarom leg ik dit hen ook uit en natuurlijk hoe de interface werkt. Dit creëert draagvlak en het zijn van een team. Dat kan ook handig zijn als benaderingen als je meerdere kanalen managet of als je veel vragen intern krijgt. Samen kun je prioriteiten stellen en elkaar hierin helpen. Door zo snel mogelijk te reageren naar klanten en regelmatig met elkaar te bellen houd je elkaar hierin scherp. Je hoeft het niet alleen te doen, we kunnen het samen doen! Een extra voordeel voor mij is dat ik door de maandelijkse calls weet wat er speelt bij mijn klanten en wat er allemaal aankomt. Zo ben ik voorbereid in mijn taken. Daarnaast is het vaak ook nog eens gezellig!”

Francine vertelt verder: “Wat mij ook helpt bij het prioriteiten stellen is het bundelen van terugkerende taken, waarvan ik weet dat dit voor mijzelf en voor de klanten belangrijk is. Bijvoorbeeld het controleren van promotiematerialen, transacties en de tracking van campagnes. Wanneer hier iets opvallends uit voort komt, deel ik dit meteen met de betreffende klant.”

Je ziet veel succescases voorbijkomen: wat zou je iedere affiliate marketeer aanbevelen?

“Het is vooral belangrijk te testen en te blijven proberen. Affiliate marketing is in mijn ervaring voor alle adverteerders anders. Bij de ene campagne doet een publisher of een publisher type het heel goed, terwijl het bij de ander niet het gewenste effect heeft. Naar mijn mening is het belangrijk dat adverteerders openstaan voor diverse samenwerkingen. Door diverse publishers toe te staan ben je als adverteerder zichtbaar in elke stap van het aankoopproces, en kun je de data voor zichzelf laten spreken of iets werkt.”

“Maar,” vertelt Francine verder, “het allerbelangrijkste blijft het onderhouden van het contact en blijven communiceren. Samen kom je tot de leukste ideeën en krijg je ook nieuwe inzichten. Dit geldt voor de communicatie tussen de marketeer bij de adverteerder en de account manager bij het netwerk, maar ook bij direct contact tussen adverteerder en publisher. Zo bouw je een relatie op en zet je het affiliate programma keer op keer in de spotlight. Het kanaal en de werkzaamheden zijn gebaseerd op het contact met mensen en door met elkaar te blijven communiceren behaal je het beste resultaat. Communicatie is de sleutel tot succes. En: je kan bijna niet teveel communiceren. Niet iedere publisher vindt iedere update even interessant en soms wordt er een update gemist. Door te blijven communiceren, val je de volgende keer wel weer op.”

Je werkt nu een aantal jaar bij TradeTracker en in deze periode zijn verschillende functionaliteiten en optimalisaties binnen de technologie toegepast. Op welke ben je het meeste trots?

“Voor mij persoonlijk blijft Real Attribution het meest bijzonder. In mijn ogen is dit een ideale manier om als adverteerder in elke stap van het aankoopproces zichtbaar te zijn en de publishers hiervoor te belonen. Op deze manier is het eerlijker en je merkt dat publishers beter gaan samenwerken. Ze hoeven niet te vechten om de laatste click om geld te verdienen, een bijdrage leveren en zo geld verdienen kan ook. Het is hiermee interessanter voor publishers, zoals content partijen en blogs, om campagnes te promoten. Ik vind het sowieso leuk om te zien hoe alles online blijft veranderen en groeien.”

“Iets wat we sinds kort bij TradeTracker hebben, is de mogelijkheid om met écht unieke kortingscodes te werken, mits dit ook mogelijk is voor de adverteerder en publisher. In dit geval kan de kortingscode maar één keer gebruikt worden en levert de adverteerder in plaats van één kortingscode een lijst met allemaal unieke kortingscodes. Via deze weg kunnen we nu de meetbaarheid vergroten en kunnen kortingscodes niet verspreid worden door andere publishers.”

Kun je iets delen over de roadmap? Wat komt er nog meer aan op het gebied van functionaliteiten van TradeTracker?

“Op dit moment zijn we nog bezig met de introductie van de unieke kortingscode tracking, maar deze is al werkend en in gebruik door een aantal adverteerders. Hier ligt nu onze focus om in de markt te zetten. Tegelijkertijd zijn er nog veel ideeën en blijven we constant doorontwikkelen. Zodra er weer iets leuks is om te delen, dan laat ik het zeker weten.”

Tot slot Francine, hoe zie jij de toekomst van affiliate marketing voor je?

“Mijn verwachting is dat affiliate marketing blijft groeien. Het is een interessante mogelijkheid voor adverteerders en publishers om op basis van de prestaties af te rekenen. Ik verwacht ook dat er steeds meer geautomatiseerd wordt, maar dat is lastig op het gebied van het persoonlijke contact en het bouwen van de relaties. Het blijft mensenwerk en daarom belangrijk om sterke relaties op te bouwen met publishers en adverteerders. Hoe meer er geautomatiseerd wordt, hoe meer je je kunt onderscheiden op basis van de relatie.”

Plaats een reactie