Beginnen met affiliate marketing: 7-Stappenplan starten (2025)

📅 Gepubliceerd op: 28 maart 2023 door Jennifer Kok
✏️ Laatst bewerkt op: 23 juli 2025 door Jennifer Kok

Yes, hoe tof dat je wilt beginnen met affiliate marketing! Ik word altijd blij als ik ondernemers tegenkom die dit extra verdienmodel willen ontdekken. En lucky you, je bent op de juiste plek! In dit blogartikel leer je exact welke stappen je moet zetten om succesvol te worden als affiliate. Is het voor jou tijd om een extra verdienmodel toe te voegen aan jouw onderneming? Als affiliate marketing expert met 10+ jaar ervaring help ik je op weg!

In dit artikel deel ik mijn ultieme en bewezen 7-stappenplan, zodat je precies weet wat je moet doen. Je kiest de juiste niche, ontdekt de beste affiliate netwerken en vindt programma’s die bij jou passen. Ik geef je tips voor het maken van content, hoe je een affiliate-website opzet en hoe je deze slim opbouwt. En natuurlijk: hoe je producen of diensten effectief promoot voor maximale commissies.  

Heb je straks de stappen doorlopen, en wil je sneller resultaat? In mijn gratis Affiliate Kickstart Training nemen we de 5 meest cruciale stappen onder de loep, zodat je direct actie kunt ondernemen en sneller start met affiliate marketing.


Het ultieme 7-Stappenplan: in de praktijk bewezen

Oké, newbie affiliates, laten we van start gaan! Om succesvol te starten met affiliate marketing en bloggen doorlopen we de volgende 7 stappen in de vorm van een checklist:

  1. Leg jouw fundament
  2. Kies jouw onderwerp en bepaal het medium
  3. Doe marktonderzoek
  4. Bouw jouw website
  5. Creeer een affiliate plan
  6. Haal bezoekers naar je website
  7. Bouw aan samenwerkingen

De eerste 5 stappen zijn hierin nodig om echt te beginnen met affiliate marketing. Om daarna door te pakken heb je stap 6 en 7 nodig om het te laten groeien.

In de video hieronder neem ik je mee in dit stappenplan. Liever live volgen? Meld je aan voor de Affiliate Kickstart Training, zodat je actief stappen kunt zetten met dit stappenplan én vragen kunt stellen.

Voordat ik je meeneem in deze 7 stappen, een kleine side note. Je hoeft je niet meteen in te schrijven bij de Kamer van Koophandel (kvk) als affiliate als je net begint. 

Stap 1: leg jouw fundament

Het leggen van jouw website fundament zorgt ervoor dat je weet waar je affiliate marketing voor opstart. Daarom zijn hier verschillende elementen belangrijk bij:

  • Jouw waarom
  • Jouw verwachtingen
  • Jouw doelstellingen en ambities

Deze elementen begin je mee voordat je het verdienmodel verder aanraakt. Waarom? Omdat 80 – 85% van de affiliates die starten zonder dat ze dit duidelijk hebben stoppen na 3 maanden omdat ze denken dat het niet werkt.

Als je niet weet wat zou moeten werken na 3 maanden, kun je ook niet beoordelen of het werkt. Door bij jouw waarom, jouw verwachtingen, doelstellingen en ambities stil te staan voorkom je dat jouw motivatie wegzakt en je stopt met affiliate marketing nog voordat het begonnen is.

We gaan dit samen aanpakken, stap voor stap.

1.1 Begin met jouw waarom

Wat is jouw reden om te beginnen met affiliate marketing? Waarom wil je aan de slag hiermee? Voor mij bestaat het uit meerdere onderdelen. Als freelance affiliate expert wilde ik back in the day mijn affiliates nog beter adviseren hoe ze hun inkomsten konden verhogen. Dat is mijn eerste ‘waarom’ geweest. Dat is aangevuld met dat ik graag de verbinding op zoek en daarom ook graag samenwerkingen aanga met de allertofste bedrijven waar ik voor 100% achter sta.

En uiteraard is mijn waarom ook de vrijheid en flexibiliteit die het me brengt. Ik kan werken aan wat ik het allerleukste vind, en tijd besteden aan wat ik belangrijk vind. Zowel binnen als buiten mijn business.

1.2 Verwachtingen bepalen

Ik kies voor de verwachtingen en doelstellingen methode, omdat het je eerst de ruimte geeft lekker weg te dromen. Als je meteen concreet moet worden, kun je bevriezen en in de actiemodus komen is juist wat we willen als je wilt beginnen met affiliate marketing.

Voordat je echt aan de slag gaat met jouw affiliate-website stel je jezelf de vraag: wat is jouw verwachting? 

Denk hierbij aan vragen als:

  • Hoeveel geld verwacht je te verdienen?
  • Wat verwacht je aan tijd te investeren? 
  • Hoeveel prioriteit kun je aan dit verdienmodel geven?
  • Wie staan er hoog op jouw samenwerkingslijstje?
  • Hoe passief verwacht je dat affiliate marketing is?
  • Ben je bereid te investeren in het geld verdienen met affiliate marketing?
  • Verwacht je dat jouw website jouw baan is op de langere termijn?

Maak er eventueel een mindmap van om zo veel mogelijk in het eerste geval duidelijk te hebben.

© Evelien Hogers

1.2 Doelstellingen en ambities vastleggen

Verwachtingen vertaal je door naar concrete doelstellingen. Deze kun je koppelen aan cijfers, maar dat hoeft niet meteen een geldbedrag te zijn. Denk bijvoorbeeld aan dit soort doelstellingen:

  • In maand 1 wil je 2 adverteerders gepromoot hebben op je website
  • Na jouw eerste kwartaal wil je €300 hebben verdiend aan commissies. 

Hoe concreter je het maakt, hoe duidelijker het wordt of jouw verwachtingen ook realistisch zijn.  Zorg ervoor dat je jouw verwachtingen en doelstellingen opschrijft in bijvoorbeeld een notitieboekje. Hier kun je altijd op terugvallen.

Vind je het lastig om aan de slag te gaan met jouw verwachtingen en doelstellingen? In deze podcast aflevering vertel ik je er meer over.

Stap 2: Kies jouw onderwerp en bepaal het medium

Als je weet wat je verwacht en wat jouw doelstellingen zijn, dan is het een goede volgende stap om jouw onderwerp te kiezen en het medium te bepalen. 

2.1 Jouw niche: kies een thema en onderwerpen

Veel experts beginnen over een niche als je een onderwerp bepaalt voor jouw affiliate-website. Een niche is hierin een klein stukje van een markt of een vakgebied, in de meeste gevallen specialistisch. Tegelijkertijd is een niche iets ongrijpbaars, want je kunt ook een brede niche kiezen en vooral op een behoefte inspelen. 

In mijn ervaring beperkt het kiezen van een niche je creativiteit en kun je op een moment uitgepromoot raken. Dat is niet ideaal en daarom werk ik zelf liever met het kiezen van een thema en daarbij bijbehorende onderwerpen vaststellen. Hiermee leg je de kern vast, maar hou je speelruimte voor uitstapjes. 

Een concreet voorbeeld: ik heb zelf Welovewebshops.nl als affiliate website.

Mijn thema is hier online shoppen. Dat betekent dat ik verschillende webshops promoot en meer informatie hierover deel. Ook kan ik een blog schrijven over een dagje weg dat goed is bevallen. Mijn vereiste is dat de tickets wel online te koop moeten zijn.

Screenshot van de website Welovewebshops.nl

Zo kijken veel webshops er ook naar: is er een leuk, zogenoemd haakje te maken naar mijn product? Het hoeft niet 100% overeen te komen.

Welk thema past bij jou? Je kunt bijvoorbeeld kiezen voor:

  • Mode
  • Wonen
  • Elektronica
  • Reizen 

Zullen we reizen als thema samen eens uittekenen naar verschillende onderwerpen (en stiekem ook al kijken naar bijpassende adverteerders)?

thema en onderwerpen bepalen binnen affiliate marketing

Als we het uittekenen is ‘reizen’ het thema. Dat is een breed thema, maar geeft je veel mogelijkheden voor verschillende promoties en kansen om commissie te verdienen. 

De onderwerpen hieronder lenen zich gerichtere promoties, waaronder:

  • Zomervakanties
  • Wintersport
  • Reisbenodigdheden
  • Dagjes weg

Als we zomervakanties verder afpellen, dan kom je bijvoorbeeld uit op verschillende landen als Frankrijk, Spanje en Italië. Adverteerders die je hierbij kunt promoten zijn TUI, Corendon en KLM. 

Meer weten? In deze podcast aflevering vertel ik je meer over het kiezen van jouw thema en het bepalen van jouw onderwerpen. 

Liever samen brainstormen en nog meer inspiratie opdoen hoe thema en onderwerpen werken? Tijdens de gratis Affiliate Kickstart Training is dit een belangrijk onderdeel en laat ik live zien hoe ik dit aanpak op basis van een thema van een live kijker. Je kunt je hier aanmelden voor deze gratis training.

Preview

Bekijk hieronder een klein stukje van de gratis training die ik live geef 👇


2.2 Selecteer platform

Als je weet waar jouw affiliate-avontuur betrekking op gaat hebben, is de volgende stap om te bepalen welk medium voor jou passend is. We gaan jouw platform selecteren. 

Wil je een website en daar affiliate marketing op toepassen? Dat gebeurt veel, maar er zijn meerdere mogelijkheden. 

Zo kun je ook een social media account inzetten, zoals:

  • Instagram
  • Pinterest
  • TikTok
  • Snapchat

Je kunt ook vanuit de beschrijving bij een video of audio affiliate-links delen, zoals op YouTube, Vimeo en bij podcast afleveringen. 

Het handigste is om te beginnen met een keuze voor één platform of medium, maar je mag uiteraard combinaties maken. Bijvoorbeeld een website gecombineerd met Pinterest, of een Instagram-account gecombineerd met een podcast.

Mijn favoriet is en blijft het hebben van een affiliate-website.

Stap 3. Doe marktonderzoek 

Nu je weet wat je verwacht en welke doelen je jezelf stelt, én waar je jouw affiliate-platform op wilt hosten in combinatie met het thema en de onderwerpen, wil je deze input gaan staven met wat er speelt in de markt. Hiervoor doen we marktonderzoek. 

Dit marktonderzoek bestaat uit drie elementen: zoekwoordonderzoek, zoekintentie onderzoek en concurrentieonderzoek. Je wilt weten wat soortgelijke websites doen én je wilt jezelf maximaal vindbaar maken in de zoekmachines via SEO.

Je doet het marktonderzoek gedeelte aan het begin van jouw affiliate avontuur om zo een goed beeld te hebben van de potentie van jouw affiliate-idee. 

Als je verder content gaat maken voor jouw affiliate-website, dan pak je het zoekwoord- en zoekintentie onderzoek per blogartikel opnieuw mee zodat je gericht je blogs goed schrijft en inricht.

3.1 Zoekwoord onderzoek

Je kunt beginnen met zoekwoordonderzoek, bijvoorbeeld via een SEO-tool als je deze hebt, maar ook via de Google tools. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de gratis tool: Google Trends.

Voor een SEO-tool adviseer ik je om gebruik te maken van Ubersuggest, die ook een gratis variant heeft om een aantal zoekwoorden op een dag te onderzoeken. 

Screenshot van zoekwoordenonderzoek
Screenshot van Ubersuggest

De twee belangrijkste inzichten vind ik: 

  • Zoekvolume; zoeken er voldoende mensen naar?
  • Moeilijkheidsgraad; kan ik hier nog tussen komen wat betreft concurrentie?

Daarnaast geeft het je ook inspiratie aan extra zoekwoorden. Zo merk je snel dat de verschillende thema’s en onderwerpen groter zijn dan je van te voren dacht en veel mogelijkheden bieden. 

3.2 Zoekintentie onderzoek

In het verlengde van het zoekwoordonderzoek, wil je stil staan bij de zoekintenties. Hiermee beantwoorden we de vraag: “Als iemand zoekt naar X, dan zoekt hij/zij eigenlijk naar…”. Hiermee zorg je ervoor dat je jouw lezer straks precies geeft wat ze nodig hebben en waar ze naar zoeken. Dit wil je in het beginstadium meenemen omdat dit mede bepaalt hoe jij jouw overall content maakt en of jouw visie past bij waar jouw doelgroep straks naar zoekt.

Een handige tool om hierbij te gebruiken is Termsniper.

3.3 Concurrentie onderzoek

Concurrentieonderzoek doen is cruciaal om zo te weten wie jouw concurrenten zijn. Je komt erachter hoe zij hun website hebben ingericht en wat voor type website ze hebben. Ook kun je achterhalen hoe ze affiliate marketing toepassen.

Je kunt hen vinden door de zoekwoorden die je interessant vindt vanuit jouw zoekwoordenonderzoek in Google op te zoeken. Zoek vervolgens naar soortgelijke websites. 

Je kunt het succes van een concurrent definiëren op basis van hoe ze het op affiliate resultaat doen en hoe ze scoren in Google. Als ze een top-5 positie hebben in Google dan kunnen we hen succesvol binnen SEO noemen. Ze hebben deze plekken weten te bemachtigen.

In het affiliate resultaat heb je geen inzicht. Als ze top-5 posities hebben en hun affiliate-links goed staan, dan kun je ervan uitgaan dat ze hier ook succesvol in zijn.

Stap 4: Bouw jouw website

Ik ga er in dit stappenplan vanuit dat je kiest voor een affiliate-website. Als je kiest voor een sociaal medium, dan liggen de vervolgstappen net iets anders, en is dit meer gericht op het maken van jouw account bij het sociaal medium, en het inrichten van jouw profiel. Gevolgd door het maken van de content hiervoor. 

In het geval van het bouwen van een website zijn de stappen die je zet uitgebreider. Zo kun je jouw website vormgeven op verschillende vlakken. Dit zorgt ervoor dat je de basis van de website inregelt en een fijne werkomgeving voor jezelf realiseert, maar ook dat je affiliate marketing daadwerkelijk ergens op kunt toepassen. Het is een praktisch en nodig onderdeel.

4.1 Kies een domeinnaam

Als je kiest voor een website heb je een domeinnaam nodig. Dit is de link die je intoetst in de webbrowser om zo op een website uit te komen. Deze keuze is cruciaal voor jouw affiliate succes.

Dat zit hem niet in hoe je verkeer krijgt, maar wel in wat het zegt over jouw website tegen een adverteerder. Zo wil je niet het woord kortingscode in jouw domeinnaam zetten als je geen kortingscodes wilt delen, of niet het woord vergelijker als je alleen maar reviews schrijft.

Ik ben zelf bezig met verschillende domeinnamen en zo heb ik inmiddels domeinnamen als:

  • Affiliateblogger.nl
  • AffiliatePlayground.nl
  • Welovewebshops.nl
  • Reisspelletjes.nl

Wil je geen omschrijvende websitenaam, dan kun je ook kiezen voor een merknaam. Er zijn online verschillende merknaam bedenkers te vinden, waaronder:

  • Shopify
  • Zyro.com

De merknaam zegt niet meteen iets over het product, maar het kan daardoor wel nog meer gaan leven. 

Als je geen website wilt, dan hoef je ook geen domeinnaam te kopen. Je hebt wel nog steeds een pakkende merknaam nodig. Denk daar dus zeker over na.

Op websites zoals die van Cloud86 (*aff) kun je checken of een domeinnaam nog vrij is en deze aanschaffen. Dit gaat op jaarlijkse basis en wordt jaarlijks verlengd.

Screenshot van Cloud86

4.2 Kies jouw hosting

Om deze domeinnaam en daarmee de website live te zetten, heb je een hostingpakket (*aff) nodig. Dat klinkt spannend, maar het is een pakket dat je – vaak op dezelfde plek als waar je de domeinnaam hebt gekocht – met één druk op de knop de mogelijkheid koopt op maandbasis of jaarbasis om de website bezoekbaar te maken.

Er zijn verschillende mogelijkheden en pakketten. Kies hierin vooral wat bij jou past.

Als laatste toevoeging: als je geen domeinnaam hebt en geen website wilt heb je ook geen hosting nodig.

4.3 Installeer jouw werkomgeving

Domeinnaam check, hosting check; ready to go!

De volgende stap is om de website en daarmee de werkomgeving te installeren.

Affiliate marketing kun je op ieder soort website werkomgeving inzetten. Zo kiezen veel affiliates voor WordPress, maar kun je ook voor bijvoorbeeld Wix of Phoenix kiezen. Je zit dus niet vast aan WordPress.

Mijn voorkeur is toch WordPress omdat je veel plug & play-opties hebt om het uit te bouwen en je jezelf niet belemmert in de mogelijkheden als affiliate.

Als je jouw hosting en domeinnaam bij een bedrijf hebt geregistreerd, hebben zij vaak een één-druk-op-de-knop mogelijkheid om WordPress te installeren. Na installatie kun je zien hoe de website eruit komt te zien.

Dit wordt een WordPress-thema genoemd. In WordPress vind je dit terug onder:

‘Weergave’ > ‘Thema’s’.

Hier vind je de gratis mogelijkheden. Er zijn ook thema’s die je kunt kopen en die net wat uitgebreider zijn. Dit is geen verplichting, maar het kan wel als dat bij je website past.

Je kunt hier kiezen voor bijvoorbeeld het affiliate website template van

  • Envato Elements
  • Elegant Themes
  • ThemeForest
  • Astra* (*aff)
  • Start24* (*aff) – met kortingscode AB20 krijg je 20% korting op jouw template

Je kunt een gratis thema installeren en activeren zodat het zichtbaar wordt op de website. Een betaald thema upload je. Als je dit hebt geïnstalleerd staat in de basis jouw werkomgeving klaar.

Als je kiest voor een betaald thema; mijn favoriet is tegenwoordig Astra (*aff). Er zijn veel opties te vinden voor verschillende thema’s, en bij dit thema vind je verschillende uitstralingen terug zodat je ook makkelijk kunt switchen van uitstraling als jouw business idee net iets wijzigt. Het werkt fijn en is gebruiksvriendelijk. 

Je kunt vast beginnen met het maken van content voor jouw website. Affiliate-linkjes voeg je dan later toe, omdat je hier nog niet bij bent aangemeld. Houd hier rekening met jouw zoekwoordonderzoek zodat je gericht van start gaat. Je kunt ook stap 5 eerst uitvoeren zodat je nog gerichter aan de slag kunt. 

Heb je niet gekozen voor een website, dan is dit hét moment om een andere werkomgeving in te richten. Bijvoorbeeld een passend social, video of podcast kanaal.

Stap 5. Creëer een affiliate plan

De stappen die we tot dusver hebben gezet zijn cruciale stappen van dit ultieme stappenplan om tot dit moment te komen. Als jouw website of platform eindelijk staat kunnen we aan de slag met affiliate marketing. Een concreet affiliate plan zorgt ervoor dat je gericht aan de slag gaat en meteen door kunt pakken naar de fijnste promoties en beste adverteerders. 

© Evelien Hogers

5.1 Maak promotie keuzes

Binnen de mogelijkheden van affiliate marketing kun je op verschillende manieren producten en diensten van adverteerders promoten. Dit zijn de meest gebruikte:

  • Affiliate-links
  • Banners
  • Product feeds 

Affiliate links zijn de populairste, omdat je deze overal kwijt kunt. Bijvoorbeeld in een tekst of achter afbeeldingen op de website. Ook kun je deze kwijt op social media, in jouw nieuwsbrief, en in beschrijvingen bij je podcast of video’s. 

Banners is een visuele manier van promotie, een afbeelding met een boodschap die de bezoeker of volger aanzet tot een actie. Deze werken goed ondersteunend in content die over hetzelfde thema of onderwerp gaat. 

Met product feeds kun je automatisch producten op jouw website laten zien of bouw je een affiliate webshop. Ideaal om een webshop te runnen zonder zelf voorraden te hebben. Als je hiermee aan de slag wilt in het beginstadium van jouw website, dan is het een belangrijke overweging om te bepalen of je:

  • Een affiliate webshop wilt bouwen (gefocust op de producten), of
  • Kiest voor een content website of blog, waarbij je producten in de content laat zien

Voor beide zijn andere tools handig. Zo kun je bij het bouwen van een affiliate webshop kiezen voor een tool als Datafeedr* (*aff), en bij het tonen van producten in de content voor Affiliate.com* (aff) of Affiliate Held* (*aff). 

Deze opties (banners, product feeds en tekstlinks) vind je terug in het affiliate netwerk.

5.2 Bepaal samenwerkingspartners

Wie wil je op je website promoten? Maak een lijstje van webshops en dienstverleners die je wilt promoten en ga op onderzoek uit of zij een eigen affiliate programma hebben. Denk hierbij bijvoorbeeld aan:

  • Bol.com
  • Amazon.nl
  • Wehkamp
  • Coolblue
  • TUI
  • fonQ

Tijdens de cursus neem ik je hier nog dieper in mee, en laat ik je ook zien hoe je erachter komt welke adverteerder waar draait.

5.3 Kies het juiste affiliate netwerk

Vrijwel alle adverteerders zijn aangesloten bij minstens één affiliate netwerk (of een eigen platform). De meeste netwerken zijn gratis om je bij aan te melden als publisher. Enkele vragen een kleine bijdrage die je later terug krijgt in de vorm van commissie zodra je een commissie hebt verdiend.

Er zijn een aantal grotere affiliate netwerken in Nederland waar je veel adverteerders terug zult vinden. Zoals bijvoorbeeld:

Om jezelf niet te overweldigen meerdere systemen tegelijkertijd te leren kennen is het verstandig om keuzes te maken met welke partijen je mee zou willen beginnen. Bij deze affiliate netwerken meld je je dan aan.

5.4 Begin met promoten

Als je toegelaten bent tot het affiliate netwerk en tot het affiliate programma kun je beginnen met promoten. Zodra je goedgekeurd bent, worden de promotiematerialen vrijgegeven om te gebruiken. Nu kun je de promotie op gaan starten. 

Hiervoor zijn verschillende mogelijkheden, waaronder het maken van content. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het maken van:

  • Informatieve content
  • Inspiratievolle content
  • Shoppable content (waarin je ook producten promoot)
  • Product of webshop reviews
  • How to’s en stappenplannen
  • Checklists

De mogelijkheden zijn hierin oneindig. Als je geen blog of content website wilt, kun je bijvoorbeeld ook denken aan:

  • Het verwerken van een product feed op jouw website om zo producten of diensten te vergelijken
  • Promoties op social media, in of bij video’s of podcasting
  • Het promoten van acties en kortingscodes

In het geval van social media, video, podcasting of het promoten van acties of kortingscodes past de affiliate-link het beste.

Stap 6. Haal bezoekers naar je website

Affiliate marketing is een manier om geld te verdienen, maar daarvoor heb je mensen nodig die op jouw affiliate linkjes klikken en een bestelling plaatsen. Anders levert het je geen geld op. 

Als affiliate beginnen is één ding, twee is om de bezoekers of volgers te ontvangen om geld te verdienen. Het is in deze stap van belang om ervoor te zorgen dat je bezoekers naar de website krijgt of volgers krijgt op social media.

Wil je online inkomsten genereren via dit marketingkanaal? Dan kan dat door verschillende betaalde en niet betaalde online marketingkanalen in te zetten. Deze kunnen in één lijn liggen met de media die je hebt geselecteerd om affiliate marketing op toe te passen. Haal daar dus ook zeker inspiratie uit. 

Denk daarnaast aan betaalde advertenties zoals SEA en betaalde social media plaatsingen, of SEO en organische social media posts. Goed is om te onthouden dat je zonder bezoekers of volgers geen verdiensten hebt uit affiliate marketing. 

Toch zou ik voorzichtig zijn in een beginstadium met de betaalde advertenties. Als je nog niet goed weet wat werkt vanuit jouw platform, kan dit weggegooid geld zijn. Begin dus zeker met de gratis opties, zoals SEO en organische sociale media om eerst ervaring op te doen.

6.1 Blijf content maken

Door meer content te blijven maken op je website, houd je deze levendig en creëer je meer kansen voor jezelf dat jouw content en marketingactiviteiten aanslaan.

Dit kan door meer blogartikelen te schrijven over actualiteiten die je in het nieuws tegenkomt of in magazines, maar ook door nieuwe producten uit te lichten.

Zo zijn er games die ieder jaar uitkomen en waar je dus ieder jaar nieuwe content omheen kunt maken. Maar hetzelfde geldt ook voor jaarlijkse woontrends of tips om goedkoop boodschappen te doen tijdens de prijsstijgingen. 

Het is heel verleidelijk om één keer een basis neer te zetten en het daarbij te laten. De concurrentie binnen affiliate marketing, maar ook op socials en in de website wereld is te groot om een basis website neer te zetten en hier niets meer aan te doen om op de langere termijn continu veel geld mee te blijven verdienen.

Je hebt nu een goede basis staan, blijf deze uitbreiden en houd jouw website of platform in leven.

6.2 Verbeteren van bestaande content

Naast het maken van nieuwe content helpt het verbeteren van bestaande content ook om de website levendig te houden. Door te updaten kun je in bestaande content nieuwe partners verwerken.

Data is hierin leidend: wat zie je gebeuren in Google Analytics en Google Search Console met op de website? Als het hier iets zakt weet je dat je extra gas kunt geven. Meten is weten, dus houd zeker een oog op jouw cijfers. Dat geldt ook voor wat je in de affiliate netwerken terug ziet komen aan cijfers.

Zie je overigens dat er pagina’s zijn die veel verkeer krijgen, dan kun je verder verbeteren en uitbouwen. Zo word je steeds succesvoller.

Stap 7. Bouw aan samenwerkingen

Bouw echte samenwerkingen met adverteerders. Groei en speel jezelf in de kijker. Websites die veel geld verdienen met affiliate marketing, doen dit niet alleen op commissiebasis.

Ze realiseren pakketjes aan extra mogelijkheden, zoals een betaalde banner plaatsing. Deze pakketjes worden afhankelijk van de grootte van de affiliate en het pakket zelf verkocht voor honderden tot duizenden euro’s. Dit verwerken ze in een mediakit, zodat ze deze gemakkelijk met adverteerders en affiliate netwerken kunnen delen. De kunst is om de relatie zo goed op te bouwen en het resultaat zo goed te laten zijn dat adverteerders terugkerende klanten worden. 

Naast het vaste bedrag voor een pakket aan extra zichtbaarheid, kun je ook onderhandelen dat jouw commissie omhoog gaat zodra je veel bestellingen doet voor een adverteerder. 

Dit zijn de ultieme 7 stappen in de vorm van een checklist om te beginnen met affiliate marketing en gas te geven om genoeg geld te verdienen met dit online verdienmodel. Ik ben heel erg benieuwd of je deze 7 stappen gaat volgen, laat dat me zeker weten in de reacties.

Samen beginnen met affiliate marketing?

Start met de gratis Affiliate Kickstart Training

Wil je starten met affiliate marketing, maar weet je niet waar te beginnen? Zie je de 5 belangrijkste elementen van dit stappenplan liever tot leven komen in een live training? Dat kan met de Affiliate Kickstart Training.

Wist je dat veel ondernemers overweldigd raken door alle online informatie en daardoor geen actie ondernemen? Daarom deel ik in deze gratis training mijn bewezen methode om een stevig fundament te leggen en slimme keuzes te maken. Je gaat direct aan de slag met jouw affiliate basis.

Want stel je eens voor: je start eindelijk met affiliate marketing waardoor je geld verdiend naast jouw uurtje-factuurtje of projectbasis business. Eindelijk niet langer afhankelijk van één inkomstenbron!

Supertof om je dan te zien!

Jennifer Kok
Jennifer Kok (Affiliate Expert)


Veelgestelde vragen

Hoe begin je met affiliate marketing?

Je begint met affiliate marketing door een stappenplan te doorlopen. Hierin kies je een onderwerp, doe je marktonderzoek, maak je een website en promoot je producten en diensten van adverteerders.

Kun je starten door affiliate marketing zelf te leren?

Ja, je kunt affiliate marketing zelf leren door online veel onderzoek te doen en video’s te bekijken van ervaringsdeskundigen. Hier gaat veel tijd in zitten. Je kunt dit proces aanzienlijk verkorten door je te laten begeleiden door een expert.

Kun je van start gaan met een gratis affiliate website?

Nee, voor het registreren van een domeinnaam en het hosten van een affiliate website maak je kosten. Begin je klein, dan zijn deze kosten gering. Het gebruik van social media kanalen is wel gratis.

Moet ik ingeschreven staan bij de KvK?

Je hoeft je niet meteen in te schrijven bij de Kamer van Koophandel. Als je voldoende omzet maakt in een jaar is dit wel interessant om te doen. Bekijk hiervoor ook zeker de website van de KvK.

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


Scroll naar boven