Vandaag zijn affiliate netwerken zanox en Affiliate Window samengesmolten tot één netwerk: Awin. Voormalig commercieel directeur zanox is nu commercial director bij Awin Benelux. Ik heb het natuurlijk over Wanja Allessie. Ik sprak eerder met haar vanuit ‘5 vragen aan’, en kreeg nu de kans om haar opnieuw 5 vragen te stellen. Maar dan over de naamsverandering!

Ik stel Wanja de volgende vijf vragen:

Vraag 1. De zanox Group is Awin geworden. Dat moet een spannend, maar uitdagend proces zijn geweest. Kun je iets meer vertellen over hoe dit idee tot stand is gekomen en hoe het proces in zijn werking is gegaan?

Vraag 2. Wat verwacht je dat dit in de markt teweeg gaat brengen?

Vraag 3. Welk effect heeft de verandering op adverteerders en publishers?

Vraag 4. Kun je een korte update geven over de lancering van de nieuwe interface?

Vraag 5. Hoe kijk je zelf tegen de veranderingen aan?

Vraag 1. De zanox Group is Awin geworden. Dat moet een spannend, maar uitdagend proces zijn geweest. Kun je iets meer vertellen over hoe dit idee tot stand is gekomen en hoe het proces in zijn werking is gegaan?

Sinds de zanox Group in 2010 fuseerde met Affiliate Window is er altijd een hele hechte samenwerking geweest tussen de twee netwerken. En al jaren runnen we binnen de groep dus twee succesvolle bedrijven die beide al sinds het jaar 2000 in eenzelfde industrie actief zijn. Desondanks bemerkten we dat we elkaar niet in de weg zaten, maar elkaar juist naadloos completeerden en het was voor ons overduidelijk dat we bij het samen gaan onder één merknaam nóg meer kunnen bereiken.

Door niet meer afzonderlijk te opereren, maar de toekomst in te gaan als één mondiaal netwerk zijn wij niet alleen in staat nog betere kwaliteit en mogelijkheden te garanderen aan onze partners, maar vergroten we bovendien ons bereik en vereenvoudigen we ons merkimago en onze propositie.

Door de twee netwerken samen te voegen willen we onze adverteerders en publishers hetzelfde, al niet nog meer, vertrouwen geven in ons netwerk waar ter wereld zij dan ook werkzaam (willen) zijn. Wij zijn één netwerk, één bedrijf met één visie en missie. Het nieuwe, samengevoegde netwerk bestaat uit 6.000 adverteerders en meer dan 100.000 actieve publishers. Met vestigingen op 15 locaties over de hele wereld, combineert Awin een wereldwijd bereik met lokale expertise om groei te realiseren voor al zijn partners.

Gedurende hun respectabele historie zijn zanox en Affiliate Window bekroond voor innovatieve affiliate marketing oplossingen en uitzonderlijke service. In 2016 besloot de zanox AG Raad van Bestuur om de twee bedrijven te verenigen tot één merk, Awin, om de missie – wereldwijd de affiliate marketing partner of choice zijn – te helpen verwezenlijken.

Het rebranding proces is toen in het eerste kwartaal van 2016 direct van start gegaan. Inmiddels zijn we dus een goed jaar verder waarin we alles in kaart hebben gebracht, inventarisatie hebben gedaan, technische aanpassingen hebben doorgevoerd, de communicatie hebben voorbereid en ga zo maar door. En vergeet niet, alle kantoren en medewerkers zijn natuurlijk ook gerebrand!

Bovendien valt deze rebranding samen met de lancering van één, globaal netwerkplatform. Een beter moment is er dus niet.

Vraag 2. Wat verwacht je dat dit in de markt teweeg gaat brengen?

Simpelweg: global reach, local expertise. Dat schetst in zijn totaliteit waar het om gaat en wat voor mogelijkheden Awin zijn partners nu en in de toekomst biedt. Zoals eerder al genoemd, wij zijn de partner of choice voor adverteerders en publishers, omdat wij een groot bereik hebben en – door onze 15 lokale vestigingen – kennis van en ervaring in elke lokale markt. In de performance marketing sector is dit ongekend. Ik verwacht dat wij als netwerk onze service nog verder kunnen optimaliseren en afstemmen op de wensen en behoeften van elke partner, waardoor onze partners en wij niet alleen samen zullen groeien, maar ook samen de rol van innovators zullen invullen in de sector.

Aan onze bedrijfsvoering verandert feitelijk niets, maar door de samensmelting van onze twee netwerken en de platformen naar één netwerkplatform worden onze kwaliteiten, de sterkste punten van de beide netwerken, samengevoegd. We worden groter, nog stabieler en vele malen sterker.

Stel je maar eens voor wat er gebeurt als 2 netwerken die beide internationaal al een flinke reputatie, ruim 17 jaar ervaring en kennis hebben opgebouwd zich samenvoegen en vanuit eenzelfde propositie met één visie de markt betreden…de mogelijkheden zijn eindeloos en ongeëvenaard!

Vraag 3. Welk effect heeft de verandering op adverteerders en publishers?

Onze partners hoeven niets te doen vanwege deze naamswijziging, maar het brengt wel heel veel voordelen met zich mee. Met het merk Awin brengen we namelijk het beste van beide netwerken samen voor nu en in de toekomst.

Het is een merk dat onze mondiale cultuur verenigt, versterkt en verduidelijkt en bovendien onze groei en die van de markt ondersteunt. Het samenvoegen van beide netwerken zorgt ervoor dat de mogelijkheden voor onze adverteerders en publishers geen grenzen meer kent.

Onze missie is om wereldwijd dé keuzepartner te zijn op het gebied van performance marketing. Wij bouwen wereldwijd duurzame partnerships op en stimuleren zo groei.
Bovendien staan innovatie en groei bij ons hoog in het vaandel. Door transparanter te zijn in het delen van markttrends, kennis en know-how op onze nieuwe sectie van de website helpen wij onze partners te groeien en innoveren.

De producten en services die onze partners van ons gewend zijn en waar zij mee werken zullen met deze rebranding niet wijzigen, dit zal gebeuren als wij ons vernieuwde platform lanceren. Zodra wij de uitrol van het nieuwe platform naderen, zullen we onze adverteerders en publishers regelmatig op de hoogte houden van de verbeteringen en uitbreidingen en ze natuurlijk intensief begeleiden tijdens de overgangsperiode.

Vraag 4. Kun je een korte update geven over de lancering van de nieuwe interface?

Hoewel de ontwikkeling van het nieuwe platform in volle gang is en er elke dag met man en macht aan gewerkt wordt, is het lastig om op dit moment een exacte datum aan te geven waarop het platform live zal gaan. We kunnen wel met zekerheid stellen dat dit in de komende maanden plaats gaat vinden en dat we dan ook zullen starten met het overzetten van onze publishers en adverteerders naar het nieuwe platform.

Met het nieuwe platform breekt een nieuw technologisch tijdperk aan voor ons als netwerk en voor onze partners. Awin is een grote en geroutineerde speler in online marketing en bezit veel kennis, expertise en tools. Uit de feedback van onze Publisher Service die we elke6 maanden uitsturen, bleek de behoefte voor optimalisatie en doorontwikkeling van ons platform. Met de de integratie van de twee platformen, waarbij we de sterkste tools en mogelijkheden integreren in één, spelen we in op deze uitgesproken behoefte.

Zo zullen onze partners voortaan niet alleen betere rapportages kunnen maken, datafeeds kunnen gebruiken en het orangelabel platform kunnen bereiken, maar profiteren ze bovendien van cross-device tracking en assist sales. En dat vindt allemaal plaats in één platform!

Het nieuwe platform van Awin biedt verbeterde usability en een reeks van nieuwe en spannende functies, waaronder:

  • Cross-device tracking – Maakt inzichtelijk hoe het performance-kanaal de aanwas van klanten stimuleert en geeft adverteerders de mogelijkheid om publishers te belonen multi-device aankoop journeys
  • Device reporting – Adverteerders zullen beter inzicht hebben in de prestatie van mobiele kanalen ten opzichte van elkaar en zullen hun best presterende mobile publishers kunnen identificeren
  • Influence reporting – Adverteerders kunnen inzicht verkrijgen in multi-channel customer journeys, waardoor zij publishers kunnen blootleggen die bijdragen aan sales maar deze niet toegekend krijgen
  • Assist sales – Adverteerders kunnen publishers belonen die invloed hebben op sales in het begin van de funnel

We beginnen met het omzetten van de eerste publishers in maart en zullen hier de komende maanden meer informatie over delen.

Vraag 5. Hoe kijk je zelf tegen de veranderingen aan?

Ik denk dat onze verandering van merkidentiteit niet ons (alleen), maar juist onze partners ten goede komt, doordat we de beste kwaliteiten van twee netwerken bundelen. Hoewel zanox en Affiliate Window natuurlijk al zusterbedrijven waren en intensief samenwerkten, voelde iedereen dat nu het moment daar was om het huwelijk te voltrekken en onder één naam verder te gaan. De kracht van deze veranderingen zit in het woord ‘bundelen’; wij bundelen onze technologieën, wij bundelen onze expertises, wij bundelen ons bereik en ga zo maar door. Kortom, wij bundelen écht onze krachten.

Bovendien is de timing in mijn optiek precies goed, we zien namelijk dat enerzijds affiliate marketing duidelijk volwassen is en een onlosmakelijk onderdeel van de marketingmix, anderzijds zien we nu ook dat er een evolutie plaatsvindt. Niet alleen bemerken we dat affiliate marketing beetje bij beetje versplintert, ook komen er meer partijen op de markt of worden de affiliate marketingactiviteiten inhouse gedaan.

Hoewel wij groei van affiliate marketing absoluut toejuichen, vinden we het minstens zo belangrijk dat bovenal kwaliteit in onze tak van sport hoog in het vaandel staat en gewaarborgd blijft. En wij kunnen door onze gezamenlijke jarenlange ervaring, ons wereldwijde bereik, onze internationale én lokale kennis deze kwaliteit en toewijding garanderen. En vergeet niet dat door de fusie de mogelijkheden en kansen voor onze partners eindeloos zijn!