affiliate tekstlinks

5 tips voor het realiseren van affiliate tekstlinks

De meest makkelijke vorm om affiliate marketing in te zetten als publisher is door affiliate tekstlinks in te zetten. Gekoppeld aan jouw website of social media kanaal werken ze overal. In je nieuwsbrief, op social media en op jouw website: je kunt jouw promotie voor een webshop starten wanneer jij wilt nadat je een goedgekeurd account hebt voor het programma van de webshop via het affiliate netwerk. 

Het inzetten van tekstlinks klinkt heel makkelijk maar er zijn een aantal punten waar je op kunt letten bij het realiseren en gebruiken van tekstlinks. 

Tip 1: bekijk de voorgestelde tekstlinks van adverteerders

Adverteerders hebben de mogelijkheid om promotiemateriaal klaar te zetten in het affiliate programma. Tekstlinks, maar ook banners en productfeeds, zorgen ervoor dat je snel kunt starten met promoten. Ideaal om zo in te zetten, zonder zelf links te genereren met de linkgenerator. Gebruik het bovendien ook als inspiratiebron. Wat een adverteerder hierin meegeeft is verkapt ook waar zij idealiter de focus op zouden zien. Heb je een keer geen idee wat je kan promoten? Bekijk de voorgestelde affiliate tekstlinks van adverteerders in het affiliate programma.

Tip 2: maak zelf affiliate links via de linkgenerator

Hoewel de voorgestelde tekstlinks van adverteerders heel handig zijn, gebruik ik ze zelf vooral als inspiratiebron. Het zit er inmiddels ingeslepen om via de linkgenerator zelf links te realiseren. Het gemak dat iedere pagina (note: sommige adverteerders sluiten sommige pagina’s uit) vliegensvlug is omgezet in een tekstlink, zorgt voor een systematische manier van werken. Ik knal de ene link naar de andere link via de linkgenerator om naar een tracking link. Als ik meer dan één link van een adverteerder wil gebruiken of een specifieke productlink, pak ik de linkgenerator er standaard bij. 

Tip 3: zet de publisher referentie in om meer inzicht te verkrijgen

Dit is een tip die ik zelf sinds een aantal maanden inzet om meer inzicht te verkrijgen als publisher. Ik overweeg zelfs om al mijn tekstlinks na te lopen en om te zetten. Waarom? Als ik een link maak via de linkgenerator, dan krijg ik de optie om een referentie mee te geven. Deze referentie is terug te zien in je statistieken. Als ik een specifieke tekstlink die ik genereer voor mijn website welovewebshops.nl de referentie webshoppagina meegeef en hier alle sales via gerealiseerd worden, weet ik dat dit de tekstlinks zijn die het beste werken. Dit kan ook zo zijn voor een Pinterest post die ik de referentie zomerPinterest meegeef als ik hier een post over maak, of referentie blogtop10bikinis. Dit geeft me allemaal waardevolle inzichten en maakt het makkelijker om te optimaliseren.

Tip 4: bekijk de website van de adverteerder voor inspiratie

Een andere manier om meer inspiratie op te doen voor jouw tekstlinks en daarmee promotie is om de website van de adverteerder af te struinen. Wat is de volgorde van hun menubalk? Welke categorieën hebben ze hierin vermeld staan? En misschien nog wel belangrijker: welke niet? Neem ook je tijd om te kijken naar de footer, het blog van de adverteerder (als deze er is) en wat zij promoten op hun social kanalen. Ik geloof ontzettend in consistentie. Ga mee met wat de adverteerder promoot zodat consumenten vanuit verschillende hoeken dezelfde communicatie zien en horen. Wat de adverteerder promoot op haar website geeft ook al aan, al dan niet via de footer of menubalk, dat hier waarde aan wordt gehecht en dat dit (waarschijnlijk – ze kunnen natuurlijk aan het testen zijn) goed valt bij hun doelgroep.

Tip 5: Testen!

Ga er nooit vanuit dat de eerste tekstlink die je realiseert een goede is. Blijf testen. Durf affiliate tekstlinks te vervangen door links van concurrenten met soortgelijke producten, durf te testen tussen verschillende categorieën en met de volgorde van de links. Neem als voorbeeld mijn website, welovewebshops.nl. Als ik een webshoppagina pak, dan test ik regelmatig met verschillende links in de tekst en met de volgorde en inhoud van de tekstlinks in de top categorieën. It makes a difference.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *