3 tips om meer uit jouw affiliate programma te halen middels data en analyses

Als affiliate marketeer steek je iedere week opnieuw tijd in het affiliate programma om het op verschillende vlakken te laten groeien. De organische aanwas van nieuwe partners en het delen van campagnes die eraan komen zijn taken die veelvuldig hierin aan bod komen in een gemiddelde week. Maar er is nog meer wat je kunt doen om het affiliate programma te laten groeien. 

Deze tips hangen samen met het goed analyseren van de data in het programma en tools als Google Analytics. Ik neem je hierin mee. 

Tip 1. Wat is de verhouding in de publisher mix?

Heb je al eens de partner mix goed onder de loop genomen? Vaak wordt er dan allereerst gekeken naar wat er binnen komt: de traffic, de transacties en de revenue. Wie draait er het meeste? Hoe ligt deze verhouding in de mix van het programma? Bij een full funnel strategie kom je al snel uit op dat het grootste deel via kortingscode en cashback websites binnen komt en wordt het programma mogelijk onterecht al als kortingscode en cashback knaller weggezet in de organisatie. Je kan hier nog meer uithalen door een stapje terug te doen in deze data: kijk niet enkel naar wat het binnen brengt maar kijk naar de fundering. 

Hiermee bedoel ik dat je het beste een lijst van je partners kunt uitdraaien, ook de inactieve, om daar een percentuele mix in te berekenen. Het is namelijk nog niet zo gek als 80% van je omzet vanuit kortingscode en cashback websites komt, als 80% van je programma hier op draait. Door de partners correct te categoriseren en in een percentuele verhouding tegen elkaar af te zetten kom je erachter waar nog kansen liggen in jouw partner recruitment strategie. Zo zie ik bijvoorbeeld op regelmatige basis dat er weinig vergelijk websites in het programma zitten, wat dan ook niet zo gek is dat deze nog niet zoveel opleveren. Hetzelfde geldt voor Closed User Groups en micro influencers / bloggers. Juist door deze categorie dan uit te breiden ontstaan er kansen en kun je het programma verder laten groeien. 

Tip 2. Kijk naar de kortingscode redemptions

Zet jij binnen het affiliate programma kortingscodes weg? Algemene codes, of exclusieve – dat maakt niet uit. Het is belangrijk om deze na verloop van tijd te analyseren. Dat kan door (mits je dit meet in Google Analytics) via E-commerce naar Marketing naar Order Coupon Code te gaan. Maar ook door het aantal keer gebruikt in de backend te controleren. 

Hier kunnen opvallende zaken uitkomen, zoals dat een code niet of weinig gebruikt wordt. Je kunt dan kun je je strategie aanpassen en eens een andere kortingscode partij een code geven. Maar wat ook kan is dat je in de backend een hoger aantal keer ingewisseld ziet dan in Google Analytics als je op partner niveau analyseert. Dat kan betekenen dat de kortingscode ook via andere channels of via andere partners ingewisseld wordt. Wat zegt dit over de waarde van de daadwerkelijke partner en het programma? Vanuit affiliate marketing kun je namelijk de overall omzet ook een goede push geven, en dat is hier onder andere uit af te lezen. 

Tip 3. Maak gebruik van andere tools & channels

Maak je wel eens gebruik van de tools die andere channels inzetten? Zoals SEO tools maar ook een Similarweb? Zo kun je makkelijk gebruik maken van andere systemen waar de kennis al van in huis is, en kun je bijvoorbeeld op specifieke zoektermen zien welke pagina’s hier goed op ranken en zien of hier samenwerkingsmogelijkheden liggen vanuit het affiliate programma. Ook kun je vaak in dit soort tools aanverwante blogs en websites terug vinden. 

Juist ook door de handen in een te slaan met andere channels kunnen hier mogelijkheden zitten. Je kunt namelijk onderdelen van het affiliate programma ook selectief inzetten. Bijvoorbeeld door lead gen in te zetten voor nieuwsbrief aanmeldingen, maar ook door bijvoorbeeld een aantal PPC partijen in te zetten op keywords die een te hoge CPC hebben waardoor deze nu niet afgevangen worden. Ook een test met CSS (die in mijn ervaring de laatste tijd positief uitvallen) of met display partijen kan hierin sterk staan. Zo integreer je affiliate marketing nog meer met de andere channels, profiteer je van hun data en inzichten en kun je gaten gaan afvangen die je wel wilt afvangen zonder een volledig kanaal te integreren in een ander kanaal. 

Laat de data en de kansen voor zich spreken en start met het testen van deze mogelijkheden.  

1 gedachte over “3 tips om meer uit jouw affiliate programma te halen middels data en analyses”

Plaats een reactie