Mijn affiliate commissies dalen, wat nu?

Je affiliate website draait op volle toeren en van de een op de andere dag zie je dat jouw affiliate commissies dalen. Steeds ietsje lager gaan je affiliate commissies tot je de helft van je verdiensten nog over hebt. Balen! Oke, dat is een understatement. Dat is natuurlijk het laatste waar je op zit te wachten. Bloed, zweet en tranen zitten in jouw website en dan zie je de commissies zo langzaam afdwalen. Misschien loopt het bij jou niet af en is het van de een op de andere dag de helft. Geen langzame daling, maar in één klap je halve inkomsten weg. Hoe dan ook: jouw affiliate commissies dalen. Wat doe je nu?

Wat is er gebeurd?

Laten we even bij het begin beginnen. Geen paniek, maar rustig even nagaan welke veranderingen je de laatste tijd hebt doorgevoerd op de website. Niet meteen iets terugdraaien, maar het is van belang om scherp te hebben wat eventueel een daling kan hebben veroorzaakt. Heb je een aantal pagina’s flink op de schop genomen of gewijzigd? Heb je een samenwerking met een adverteerder gestopt of heb je de exposure van deze adverteerder verschoven? 

Nogmaals: verander het niet meteen terug. Het hoeft niet het issue te zijn waardoor je de daling in affiliate commissies hebt ingezet. Maar goed om dit even op de radar te hebben mocht je hier wel iets mee willen doen. 

Hoe kom je aan jouw verkeer?

Je weet het zelf als het goed is als geen ander, maar even teruggrijpen op jouw basis zorgt voor dat je zometeen in de juiste hoek verder gaat zoeken. Je weet wat je onlangs hebt aangepast (of niet) op jouw website. Waar haal je normaal gesproken het meeste van jouw verkeer uit? Haal je dit uit SEO-optimalisaties en daarmee dus uit zoekmachines? Vang je de zoekvraag af? 

Of haal je het meeste van jouw verkeer uit social media? Dan komt ongetwijfeld voort uit de posts die je plaatst op de social media kanalen. Op welk kanaal doe je dit het meeste? Veel verkeer kun je ook halen uit jouw nieuwsbrief. Is dat voor jou het geval?

Duik jouw cijfers in

Met deze ideeën en aannames onder je arm duik je verder de cijfers in. Google Analytics of een andere inzicht tool dat je gebruikt is je startpunt. Ga op zoek naar of je de aannames vanuit jouw verkeer hier kunt bevestigen. Er zijn verschillende punten waar je onderzoek naar wilt doen. 

  • Wat doet jouw verkeer? Het is aannemelijk om te denken dat jouw commissies teruglopen omdat je minder transacties doet en daarmee minder verkeer ontvangt op jouw platform. Loopt jouw verkeer daadwerkelijk terug?
  • Wat zie je op kanaal niveau? Als je de verschillende kanalen naast elkaar legt: wat valt je dan op? Heb je een daling vanuit een specifiek kanaal? Is dit misschien organic (SEO), of toch juist social of jouw nieuwsbrief? Staaft dit met wat je zelf dacht dat jouw verkeer vandaan kwam?
  • Duik verder het kanaal in. Als je ziet dat SEO terugloopt, op welke zoekwoorden is het dit? Als je Google Search Console hebt gekoppeld zie je dit ook in Google Analytics terug, anders kun je Google Search Console ernaast pakken. Als het om social gaat, welk social kanaal dan? Is het Instagram? Facebook? TikTok? In het geval van de nieuwsbrief, wanneer is de laatste nieuwsbrief uitgegaan?
  • Pak ook nog even door op welke pagina’s verschillen laten zien. Zie je in het aantal keer bekeken van een specifieke pagina een enorm verschil? 

Afhankelijk van welke cijfers je ziet kun je hier verder op doorpakken. Het kan ook zeker geen kwaad om andere systemen ernaast te leggen. Bijvoorbeeld, als Instagram minder wordt in verkeer dan kan dat een effect hebben om jouw verdienste commissies. Heb je hier nu minder engagement of bijvoorbeeld minder volgers? Dan kun je hier verder op doorpakken. Wat kun je doen om dit weer op pijl te krijgen?

Affiliate netwerken

Pak ook zeker even de affiliate netwerken erbij. Met jouw cijfermatige onderzoek wat nu minder is geworden, is het heel interessant om te zien welke pagina’s er dus minder verkeer krijgen. Het kan zijn dat deze hierdoor minder bestellingen realiseren. Welke adverteerders promoot je hier? Probeer die middels het affiliate netwerk te staven. Zie je hier ook daadwerkelijk een daling in de commissies van deze adverteerder?

Probeer vooral de ui verder af te pellen zodat je tot de core van de uitdaging komt om het zo weer opnieuw in elkaar te zetten. Zet niet meteen alles op alles om zaken aan te passen, maar weet eerst zeker wat er speelt en hoe je dit kunt fixen. 

Om deze reden kun je ook minder commissie verdienen

Ik ga er in dit artikel meteen vanuit dat er iets is aangepast en dat je het uit de cijfers kunt halen. Er zijn meer redenen om minder commissie te verdienen met affiliate marketing dat niet aan jouw website ligt. Het affiliate programma kan namelijk een commissiemodel wijziging hebben gehad. De commissies kunnen naar beneden (of naar boven, maar dan verdien je niet minder) zijn af geschaald en dat kan een impact hebben op jouw verdiensten. 

Hoe groot deze impact is hangt af van jouw afhankelijkheid van een adverteerder. Als de meeste commissies uit één adverteerder komt en deze schroeft het commissiemodel omlaag, dan is deze impact groot. Werk je met tientallen adverteerders die je structureel geld opleveren, dan is de impact aanwezig maar minder groots. 

Als een adverteerder het commissiemodel wijzigt, ontvang je vrijwel altijd een bericht hierover van de adverteerder of het affiliate zodat je weet dat dit plaatsvindt. Het kan zijn dat je de update hebt gemist, zoek dan vooral even terug in je inbox of in het affiliate netwerk. Je kunt het ook even navragen bij het affiliate netwerk of de adverteerder zelf. 

Plaats een reactie