Nieuwe affiliates vinden? Breid je affiliate recruitment strategie uit

Affiliates zijn het hart van ieder affiliate programma. Zonder deze samenwerkingen heb je niets aan het affiliate programma; je wilt als adverteerder namelijk dat websites en social media kanalen jouw producten, merken, diensten en organisatie promoten. Maar het zoeken naar nieuwe affiliates is een tijdrovend proces, afhankelijk van hoe jij jouw affiliate programma managet. In dit blogartikel deel ik met je hoe ik mijn nieuwe potentiële samenwerkingen vind.

Hoe manage jij jouw affiliate programma?

Doe je op dit moment al aan publisher recruitment of affiliate recruitment? Hieronder versta ik het actief zoeken en benaderen van potentiële affiliates voor het betreffende affiliate programma. Of je dit op dit moment al doet hangt meestal samen met hoe het affiliate programma gemanaget wordt. Hier zijn twee opties voor: actief en passief. Bij de actieve benadering wordt er veel en regelmatig met affiliates gecommuniceerd, actief affiliates benadert en het programma actief middels onder andere campagnes gemanaget. In het geval van passief management leun je op de organische groei van het affiliate programma. Je werkt nog niet aan echte samenwerkingen en het opbouwen van relaties, maar leunt op publishers die zichzelf aanmelden, zelf gaan promoten en zelf kansen en mogelijkheden spotten.

Hoewel ik zelf meer fan ben van de actieve benadering, gebeurt het passieve management met regelmaat binnen affiliate marketing. Dat is vaak een tijdskwestie, dat er onvoldoende tijd is om affiliate marketing op deze manier in te zetten. Maar ook dat het soms onwetendheid is: “kan ik affiliate marketing op deze manier inzetten?”. Dat antwoord is ‘ja, dat kan’ en kan je enorm veel waarde opleveren.

De woorden affiliate, publisher en partner worden vaak door elkaar heen gebruikt. In de basis komt het altijd op hetzelfde neer: iemand met wie je wilt samenwerken op commissiebasis door middel van affiliate links.

Wie is jouw ideale affiliate?

Het recruitment proces start met bepalen wie jouw ideale affiliate is. Dat kun je op verschillende manieren bepalen, onder andere door middel van de volgende vragen:

  • In welke branche is deze publisher actief?
  • In welke taal communiceren zij?
  • Welke look and feel ben ik naar op zoek?
  • Wat voor type affiliate is dit? Bijvoorbeeld een blog of een vergelijker?
  • Welke promotiematerialen wil ik dat ze (kunnen) gebruiken?
  • Staan er relevante zoekwoorden in de domeinnaam van de website? (om zo het thema/type affiliate te kunnen bepalen)
  • Zet jouw ideale affiliate ook social media in?
  • Heeft jouw ideale affiliate een nieuwsbrief?

Op basis van deze vragen heb je al gevoel bij jouw ideale affiliate en naar wie je op zoek bent. Met deze informatie in het achterhoofd heb je een waardevolle basis van jouw publisher recruitment strategie.

Ik geloof zelf en maak zelf gebruik van ‘Recruit – Activate – Optimize’ methodologie. Het actief recruiten is hier een belangrijk onderdeel in om continu het programma verder uit te breiden, te optimaliseren en nog betere resultaten te boeken. Maar let wel; het gaat niet om kwantiteit. Het is niet zo dat als je meer affiliates in jouw affiliate programma hebt je automatisch meer verdiend. Het draait om het aantal kwalitatieve, actieve affiliates dat jouw producten, diensten, merken en organisatie promoten. Daar ga je de race mee winnen.

Uitbreiden publisher recruitment strategie

Een onderdeel van het vinden van nieuwe affiliates is naast het helder hebben wie je zoekt het weten hoe je zoekt. Hier zijn verschillende manieren voor, en mogelijk heb je een van deze opties nog niet in jouw strategie verwerkt. Een mooie win voor komende maanden om het via één van deze mogelijkheden verder te testen en te optimaliseren. In een notendop, zo vind je nieuwe affiliates:

  1. Even Googlen…
  2. Vraag jouw affiliate netwerk account manager
  3. Zoek in de database van het affiliate netwerk
  4. Maak gebruik van backlink rapportages
  5. Check hashtags op social media
  6. Onderzoek je bestaande affiliates

1. Even Googlen…

Het is de meest voor de hand liggende: gebruik de zoekmachine. Door in een zoekmachine als Google zoekwoorden in te toetsen die passen bij jouw ideale affiliate kun je deze mogelijk opsporen. Het kan zijn dat je op de eerste pagina enorme websites vind die niet aan affiliate marketing doen, of juist webshops en concurrenten. Vaak heb je vanaf de tweede pagina meer succes. Zoek dus ook zeker daar.

Aanvullend hierop; maak jouw zoekopdracht zo specifiek mogelijk. Google heeft hier fijne zoektechnieken voor zodat je makkelijk op zoek kunt naar gerelateerde websites en pagina’s waar een specifiek zoekwoord op terug komt.

2. Vraag jouw affiliate netwerk account manager

Bij veel affiliate netwerken krijg je als adverteerder een affiliate netwerk account manager toegewezen. Afhankelijk van het affiliate netwerk waar je mee samen werkt mag je deze account manager om hulp vragen bij de zoektocht naar de ideale affiliate. Zij hebben overall overzicht in de affiliates en kunnen je hier goed in ondersteunen.

3. Zoek in de database van het affiliate netwerk

In navolging van de vorige manier kun je afhankelijk van het affiliate netwerk gebruik maken van de database die het affiliate netwerk deelt. Niet ieder affiliate netwerk maakt dit mogelijk, maar degene die dit wel doen geven hiermee veel inzicht in de mogelijke affiliates waar je nog mee kunt samenwerken.

Je kunt jouw SEO-tool inzetten voor backlink rapportages om hierop te kunnen optimaliseren voor SEO, maar ook voor affiliate marketing. Met een backlink rapportage over de adverteerders website, publisher websites en concurrerende websites krijg je inzicht in wie naar de ingevoerde website linkt. De oorsprong van deze links kunnen van potentiële affiliates zijn. Op basis hiervan kun je hen benaderen voor een samenwerking.

5. Check hashtags op social media

Een soortgelijke manier als de backlink rapportages, maar dan gebaseerd op hashtags. Veel websites hebben een social media account en door middel van hashtags kun je hen hier ook op terug vinden. Via de link in hun bio kom je vervolgens uit bij de eventuele website die erachter zit. Via de website kun je hen dan benaderen.

6. Onderzoek je bestaande affiliates

Er zijn affiliates die meerdere websites hebben en dat is vaak te herkennen aan dat er een meer overkoepelende naam in het affiliate account is terug te vinden (again, afhankelijk van het netwerk maar anders kan jouw affiliate netwerk account manager jouw vermoedens bevestigen) of meerdere websites die enorm op elkaar lijken. Zo kun je snel en makkelijk een samenwerking uitbreiden door de affiliate te vragen of er ook gepromoot kan worden op de andere website.

Kleine reminder; het heeft geen zin om je op kwantiteit te focussen. Duizenden affiliates zijn niet te managen op hoog niveau, en je wilt niet alleen maar gelukstreffers die toevallig converteren. Je wilt strategisch goede affiliates om op te kunnen bouwen en zeker van te zijn voor de toekomst. Pak hierom dus ook zeker door met het activeren van affiliates en help hen optimaliseren. Het enige dat slapende, niet-actieve affiliates doen is slapen.

Op naar nieuwe, kwalitatieve affiliate connecties!

Plaats een reactie