Het startpunt voor jouw affiliate strategie in 2023

Het woord strategie is zo fluffy en kan op verschillende manieren geïnterpreteerd worden. Wat is een strategie? Voor mij staat een affiliate strategie gelijk aan een affiliate game plan. Een zo concreet mogelijk plan dat je vanuit fluf opbouwt naar steeds meer gespecificeerde ideeën en acties om een doel te bereiken. Dit komt vaak tot stand aan het einde van het jaar voor het komende jaar, maar de kunst is wat mij betreft om ervoor te zorgen dat je tot een strategie komt dat je tussentijds kunt bijschaven, optimaliseren en op door kunt pakken. Geen strategie dat je eenmalig maakt om vervolgens op een plank te leggen en laat verstoffen. Dat zou een waste of time zijn. 

Het is vaak lastig om te starten met het opmaken van jouw strategie voor affiliate marketing. Daarom neem ik je graag mee in het startpunt om te beginnen met jouw affiliate strategie 2023. 

Hoe begin je aan jouw affiliate strategie 2023?

Als Freelance Affiliate Marketing Strateeg en als publisher vanuit We Love Webshops bouw ik regelmatig strategieën, voor dus zowel adverteerder als publisher zijde. Wetende dat het startpunt het lastigste is, is het versimpelen de eerste stap. Er zijn namelijk tal van mogelijkheden en opties waar je naar kunt kijken om tot een goed affiliate game plan te komen. Maar first things first, stel jezelf de volgende vraag:

Heb ik al een taak- of omzet doel in gedachten?

Taken die je graag wilt oppakken

Vaak heb je al iets in gedachten als je denkt aan het komende jaar. Heb je al een bepaalde taak in gedachten die je wilt oppakken? Een voorbeeld dat ik wil doen is mijn e-mail funnel van Affiliateblogger beter inrichten. Een taak die voor mij belangrijk is, omdat lang niet iedereen altijd de nieuwsbrief krijgt en hier nog mooie wins te behalen zijn. 

Binnen affiliate programma’s kan dit bijvoorbeeld ook zijn dat je een nieuw commissiemodel wilt berekenen omdat de jouwe al twee jaar oud is. Of dat je meer vanuit een marketingkalender wilt gaan werken. Hier hangen allemaal logische next steps aan wat je kunt faciliteren. 

Deze taken geven je een beeld bij hoe volgend jaar eruit komt te zien, die je in een roadmap kunt gieten en verder kunt aanvullen. Maar wat gaat het je opleveren? Ik verwacht bijvoorbeeld dat het verbeteren van mijn e-mail funnel niet direct meer klanten of nieuwe klanten gaat opleveren, maar indirect op de lange termijn wel. Wat kan dit voor impact hebben op mijn omzet? Dit geldt ook bij het optimaliseren van een commissiemodel: wat doet dit met jouw publishers, jouw budgetten en jouw omzet? In positieve zin maar breng ook de uitdagingen in kaart. 

Kort gezegd; als je taken in gedachten hebt, redeneer het verder door naar de omzetkant. Je wilt een aantal taken sowieso uitvoeren en die hoeven niet altijd per se omzet op te leveren. Dat kan ook gericht zijn op de experience van de publisher of van de consument. Uiteindelijk levert dit indirect geld op. 

Money, money, money

Ik start zelf vrijwel altijd vanuit het perspectief van omzet. Welk target geef ik mezelf volgend jaar? Welke omzetdoelstelling hebben mijn klanten en welke budgetten komen hierbij kijken? Dat maakt het voor mij persoonlijk een concreet startpunt. Neemt niet weg dat je ook goede strategie kunt bouwen vanuit de taakgerelateerde benadering. 

Ik kijk hierbij naar de overall groei wat de organisatie, publisher website of adverteerder wilt bereiken, wat affiliate marketing hierin in de mix kan zijn – en nu is – en welke taken sowieso opgepakt gaan worden. Zorg er wel voor dat het realistisch is en durf ook intern tegen processen aan te schoppen als je denkt dat het niet haalbaar is. Het werkt niet lekker als je continu gevoelsmatig achter de feiten aan loopt omdat je achterloopt op target, je budgetten niet volledig kunt spenderen en je probeert het maximale eruit te halen. Het kan helpen om in jouw strategie enablers en disclaimers mee te nemen, waarbij je aangeeft wat dealbreakers zijn voor de strategie – bijvoorbeeld bepaalde technische implementaties of het toelaten van specifieke partners in het programma. 

Belangrijk is om in de omzetdoelstelling mee te nemen wat de overall plannen zijn, bijvoorbeeld een grote optimalisatie om de gebruiksvriendelijkheid te verbeteren. Dit kan een verbetering in het conversieratio van het affiliate programma betekenen, wat betekent dat je meer commissie nodig gaat hebben omdat je meer conversies realiseert. Als publisher kun je deze redenatie vanuit jouw eigen website doen; wat zorgt ervoor dat ik meer relevant verkeer met een koopintentie kan doorsturen naar de adverteerder? 

Taak of money?

Je voelt het misschien al aankomen, maar er is wat mij betreft geen goed of fout in de keuze van jouw startpunt. Dit is organisatie afhankelijk maar ook persoonsafhankelijk. Ik vind het fijn om een financiële stip te zetten, om daarin taken te definiëren die hieraan bijdragen. Je kan ook een lijstje hebben met taken die je sowieso wilt oppakken en daar een omzet doelstelling aan hangen. Bij beide heb je een startpunt van jouw strategie, van jouw affiliate game plan, om daarin door te kunnen stappen naar techniek, samenwerkingen, optimalisaties en een roadmap om het verder werkbaar te maken. 

Plaats een reactie