De belangrijkste dingen die jij wilt weten over affiliate links

Affiliate marketing valt of staat met meetbaarheid. De promoties die een publisher inzet wordt middels een affiliate link meetbaar. Inzichten zoals hoe vaak er op een link geklikt is als hoeveel conversies hieraan gerelateerd kunnen worden, worden zichtbaar in het affiliate netwerk dankzij de affiliate link. Een heel belangrijk facet dus! In dit blogartikel neem ik je mee in de wereld van de affiliate links en alles wat je hierover wilt weten. Ready? Let’s go!

Laten we beginnen bij het begin: wat is een affiliate link eigenlijk? Dit is een URL waar parameters achter staan om zo de meetbaarheid in orde te maken. Deze link communiceert zowel met het affiliate netwerk als met de meetbaarheid dat is geïmplementeerd vanuit de adverteerder. Deze link verandert in het gebruik van de link.

De basis van de link is de URL waar je naar toe wilt linken, bijvoorbeeld op onderstaande webshop pagina op Welovewebshops.nl zal dit naar https://www.prenatal.nl zijn.

Deze link kun je in een deeplink generator van het netwerk, mits je goedgekeurd bent voor het programma, omzetten naar een affiliate link. In mijn geval kan ik voor Welovewebshops via Awin deze link omzetten naar een affiliate link. Dit gebeurt als volgt in de praktijk: ik voer de Prenatal link in via de deeplink generator. Dit resulteert in de volgende screenshot in link nummer 2. Als ik op deze link klik, resulteert dat in link nummer 3.

In link nummer twee zie je zowel de merchant ID (het programma ID van de adverteerder) als de publisher ID (mijn ID). In de derde link zie je de parameters die de adverteerder hieraan mee wilt geven, waarondereen utm_medium, utm_source en utm_content. Dit is verder niet iets wat een publisher ergens terug ziet, maar enkel voor de adverteerder.

Op basis van de meetbaarheid implementatie van de adverteerder gecombineerd met de instellingen van het affiliate netwerk kan deze constructie plaats vinden.

Maak je zelf de tracking links of kan alleen een adverteerder dit?

Deze affiliate links kunnen op twee manieren uit het netwerk gehaald worden: als voor gegenereerde tracking links of via de deeplink generator. De voor genereerde links kunnen alleen door de adverteerder aangemaakt worden en in het programma gezet worden. Met de deeplink generator kan een publisher zelf een link aanmaken.

Het voordeel van zelf een link aanmaken is dat een publisher hier een publisher referentie in mee kan nemen. Ik gebruik deze zelf om bijvoorbeeld pagina titels mee te nemen zodat ik makkelijker kan analyseren wat pagina’s specifiek opleveren. Beide partijen kunnen dus affiliate links maken.

Hoe werkt het met andere promotiematerialen?

Onder promotiematerialen versta ik banners, tekstlinks en product feeds. Tekstlinks zijn in dit geval logisch, dat is 1-op-1 gelijk aan de voor gegenereerde tracking links. Als een adverteerder banners upload in het netwerk wordt hier een landingspagina achter gezet. In de basis is dit dus een afbeelding (PNG/JPEG/GIF/HTML5) met een tracking link hierachter. Dus ook hier komen de affiliate links terug.

In een product feed vind je ook affiliate links, maar dan bij het betreffende product. Affiliate links zijn in die zin dus echt de basis van iedere manier van promoten binnen affiliate marketing.

No follow of do follow?

Een affiliate link valt in de categorie betaalde links. Hoewel je pas betaald krijgt bij een transactie is de intentie duidelijk aanwezig om hier geld aan te verdienen. Dit betekent dat je deze dus niet weg mag zetten als do follow links. Hierom kun je kiezen om de tag rel=nofollow mee te geven, maar je mag hier ook de rel=sponsored voor gebruiken. Op beide manieren kun je aangeven dat dit een betaalde link betreft. In deze blog deel ik hoe je dit in de HTML kunt verwerken.

Een keer aanmaken en voor altijd geld verdienen?

Als je me een beetje kent weet je dat ik niet geloof in 100% passief inkomen. Om tekstlinks aan te maken en voor altijd geld te verdienen, dat werkt helaas niet zo in de praktijk. Adverteerders kunnen de linkstructuur op hun website wijzigen zonder deze te redirecten of hun programma verhuizen (ofwel migreren) naar een ander affiliate netwerk. Linkjes kunnen hierdoor kapot gaan, waardoor je nieuwe tracking links nodig hebt. Dit haal je dan uit het nieuwe netwerk of bij kapot lopende links zonder migratie door een nieuwe link uit de deeplink generator te halen.

Een extra win hierin is dat je door dit te blijven optimaliseren gevoel houd bij wat er speelt in de programma’s en netwerken. Ook daagt dit je uit om de links goed onder de loop te blijven nemen en optimalisatie kansen te spotten. Zo blijf je actief en haal je het maximale uit het programma.

Plaats een reactie