Houd deze twee onderdelen van affiliate marketing simpel

Veel ondernemers en marketeers zijn bekend met het – van origine Amerikaanse – KISS principe. Keep it simple, stupid. De kracht zit hem in de eenvoud: hoe simpel kun jij het houden? Je hoeft namelijk niet altijd alles moeilijk te maken. Toch zie ik in de praktijk vaak complexe benaderingen en oplossingen binnen affiliate marketing, ook als dit niet nodig is. Het zit in onze manier van denken gebakken.

Past het KISS principe ook bij affiliate marketing? Of gaat deze vlieger meer op voor andere online marketing kanalen en marketing benaderingen?

Wat mij betreft is dit een dubbel antwoord: ja en nee. Tot op zekere hoogte past dit bij affiliate marketing, maar op sommige vlakken wil je het juist niet simpel houden. Dit hangt ook samen met wat jouw definitie is van simpel. Voor mij staat simpel voor eenvoud. Zaken zo eenvoudig mogelijk houden.

De kracht van eenvoud: keep it simple

Met dat in gedachten: ik geloof in de kracht van eenvoud. Het kan heel sterk zijn om binnen sommige aspecten van affiliate marketing de eenvoud te bewaken. Dat er 3001 mogelijkheden zijn, betekent niet per definitie dat je hiervan gebruik moet maken. Mogelijkheden binnen affiliate netwerken en technologie providers worden ook gebouwd omdat er genoeg adverteerders om vragen. Er is (nog) geen succes case. Het is (nog) geen daadwerkelijke win voor jouw affiliate programma. Er hebben gewoonweg genoeg adverteerders om gevraagd. Begrijp me niet verkeerd – dit geldt uiteraard niet voor iedere nieuwe technische feature in een affiliate netwerk. Maar het kan wel. Je kan het er wel gigantisch complex mee maken. Twee onderdelen van affiliate marketing dat ik adviseer zo simpel mogelijk te houden:

1. Het commissiemodel

Ik ben enorm voorstander van een commissiemodel dat berekent is op basis van winstgevendheid. Verschillende ‘ingrediënten’ om hier toe te komen passeren hierbij de revue maar de belangrijkste is veruit de marge. Afhankelijk van de organisatie is er inzicht in deze marges op productcategorie, op verkoper of zelfs op SKU (productnummer) niveau. Hoe dieper er gegaan wordt, hoe meer er rijen toegevoegd kunnen worden aan de berekening en zelfs aan het commissiemodel.

Als je me twee jaar geleden had gevraagd hoe ik hierin stond… ik ging heel lekker op de mogelijkheid om binnen affiliate netwerken een zo gespecificeerd mogelijk commissiemodel neer te zetten. Het liefst op productniveau, mits het aantal producten dit toeliet. Inmiddels weet ik dat dit een publisher en de relatie met de publisher niet ten goede komt. Een publisher ziet een gigantisch commissiemodel en kan hierdoor overweldigd raken. Het idee was gebaseerd op winstgevendheid, maar met een dergelijk model laat je winst liggen op het relatiemanagement vlak. Een publisher dat overweldigd is staat bijna garant aan een publisher die niet gaat promoten. Want wat verdien je als publisher aan het einde van de dag? 

2. De promotiematerialen

Binnen de promotiematerialen doel ik met name op banners en tekstlinks. Het is zo gemakkelijk om je hier te laten verleiden tot het toevoegen van honderden banners en tekstlinks. Op voorhand dacht ik altijd, “nah – dat gaat mij niet gebeuren.” Maar in de praktijk gebeurt dit in de dagelijkse management toch…

Je hebt binnen jouw affiliate programma alleen een goede standaard set aan banners nodig, in de meest voorkomende formaten, als ijzersterke basis. hier kun je eventueel campagnematige materialen aan toevoegen. Je hoeft niet mee te gaan in iedere campagne die op marketinglevel wordt bepaald. Dat gaat je in mijn ervaring echt niet opleveren.

Hetzelfde geldt voor tekstlinks. Een affiliate programma heeft een linkgenerator, waarmee publishers zelf affiliate links kunnen aanmaken. Het is goed om een standaard set aan tekstlinks in jouw programma te hebben staan ter inspiratie en om het gemak voor publishers te vergroten. Maar again: hier heb je geen honderden van nodig om succesvol te zijn.

Maar wanneer geloof ik dan niet in het KISS principe binnen affiliate marketing?

Dat is een blogartikel voor volgende week. Ik daag je uit om na te denken over de eenvoud van jouw affiliate programma. Waar kun jij het versimpelen? En waar juist niet? Dan deel ik volgende week mijn twee onderdelen met je die ik nooit zou versimpelen, ook niet als het met gemak zou kunnen. Deal :)?

Plaats een reactie