Geef gas in deze twee gebieden van affiliate marketing en vergeet de eenvoud

Vorige week deelde ik een blog met je over de eenvoud van affiliate marketing en of ik geloof dat het KISS principe – Keep it simple, Stupid – hierin toegepast kan worden. Voor mij zijn er twee onderdelen van affiliate marketing waar dit goed in toegepast kan worden: het commissiemodel en binnen de promotiematerialen. Maar er zijn ook twee gebieden waarin ik dit principe niet zou toepassen. Deze staan in het blogartikel van vandaag centraal.

Wat is jouw definitie van simpel?

Wat betekent het begrip simpel voor jou? Voor mij staat het voor eenvoud. Tegelijkertijd staat het voor mij ook gelijk aan basic. En op sommige gebieden van affiliate marketing wil ik niet settelen voor simpel, eenvoud of basic. Ik geloof niet dat deze onderdelen tot zijn recht komen. Dat er dan daadwerkelijk magic ontstaat. Als je het KISS principe toepast binnen affiliate marketing kun je wat mij betreft de volgende twee onderdelen hieruit schrappen.

1. Relatiemanagement en communicatie

Je kent me inmiddels een beetje 🙂 Ik geloof in ijzersterke communicatie binnen affiliate marketing. Dat is een onderdeel waar ik altijd die extra mile op zal gaan. Ik zou altijd die extra stap zetten om de communicatie nog verder te stroomlijnen, nog meer te kunnen delen en te zien wat we kunnen doen om samen verder te komen. Voor mij voelt het als trekken aan een dood paard als een publisher niet bereid is deze effort in een samenwerking te stoppen als ik doe als adverteerder. Het kan dan niet succesvol én kwalitatief zijn. Goede communicatie en daarmee een goede samenwerking vereist een tijdsinvestering. Ik geloof niet in een simpele samenwerking. Dat brengt niemand écht veel verder.

2. Meetbaarheid

Meetbaarheid is één van de sleutels van het succes van een affiliate programma. Zonder meetbaarheid kunnen we het succes niet meten, hebben we onvoldoende inzicht en kunnen we geen transparantie waarborgen naar de publisher. Ik geloof niet in een simpele tracking. Dat volstaat wat mij betreft niet als je richting een volwassen programma beweegt.

Een pixel implementatie wordt al snel uitgebouwd met een ontdubbelingsmodel, geautomatiseerde transactie keuringen. Je kan besluiten over te stappen naar server side measurement. Niets hiervan is als simpel te beschouwen als je onderweg bent naar een volwassen affiliate programma.

What matters?

Begrijp me niet verkeerd, in het blog van vorige week gaf ik ook al aan waar ik juist kansen zie om zaken simpel te houden. Het draait vooral om what matters? Waar zit echt toegevoegde waarde in? Wat kun je niet versimpelen of zou je niet moeten willen versimpelen? En waar ligt juist wel deze potentie?

Door een aantal zaken simpel te houden, creëer je ruimte voor wat echt belangrijk is en veel tijd in beslag neemt. Waar je in wilt investeren. Door het zo simpel mogelijk te houden kun je jouw oog op kwaliteit en toegevoegde waarde houden. Maar onthoud: zo simpel mogelijk hoeft niet simpel, eenvoudig of basic te zijn. Het kan ook zijn wat hoognodig en minimaal benodigd is. Zoals een uitgebreide measurement.

1 gedachte over “Geef gas in deze twee gebieden van affiliate marketing en vergeet de eenvoud”

Plaats een reactie