Affiliate marketing tot een succes maken? Dit zijn jouw drie ingrediënten

In de podcast van afgelopen week ging het over succesvol affiliate marketing. Los van dat ieders definitie van succes kan verschillen, samenhangt met jouw eigen perceptie maar ook jouw doelstellingen en KPI’s, zijn er voor mij drie ingrediënten die affiliate marketing tot een succes maken. Tegelijkertijd zorgen deze drie ingrediënten er ook voor dat je jouw succes kunt beïnvloeden én kunt beoordelen. Naast deze drie ingrediënten te delen in de podcast, deel ik deze ook graag hier met je zodat je ze makkelijker er nog even bij kunt pakken.

Ingredient 1. Techniek

Techniek staat hier voor mij gelijk aan meetbaarheid.

In de basis heb je vanuit een pixel of een server side oplossing de meetbaarheid onder controle. Het inrichten van de juiste UTM parameters om data inzichtelijk te maken in onder andere een Google Analytics, te bepalen wat je wel en niet mee terug schiet naar het netwerk, maar ook automatiseringen kunt treffen om bijvoorbeeld sales automatisch te keuren. 

Deze techniek heeft een adverteerder, gedeeltelijk samen met een affiliate netwerk, in de hand. Niet ieder netwerk heeft een technische oplossing klaar liggen op een technisch vraagstuk van een adverteerder. Adverteerders bouwen deze in een aantal gevallen ook zelf als het affiliate netwerk hier niets voor heeft liggen. Dit zie je bijvoorbeeld terug bij een ontdubbelingsmodel of een cookie freeze.  

De adverteerder is hierin hoofdverantwoordelijke, als publisher ga je hier in mee door de samenwerking aan te gaan. Dit wordt op deze technische meetbaarheid functionaliteiten voor je bepaald. Tegelijkertijd zijn er ook technische optimalisaties die jij kunt doorvoeren op het gebied van meetbaarheid, wat ook enorm samenhangt met het derde ingredient. Denk hier bijvoorbeeld aan het werken met zogeheten subID’s. Dit betekent dat je een unieke, zelf opgebouwde code mee kunt geven aan jouw tekstlinks. Dit vul je in het subID veld in de linkgenerator van het netwerk in.

Hiervan is het voordeel dat je bijvoorbeeld voor een blogartikel over zonnebrand als subID ‘zonnebrandblog’ meegeeft. Op basis van dit subID kun je dan ook analyses treffen en kun je beter zien wat er op content level gebeurd. 

Ingredient 2. Communicatie

Communicatie staat hier voor wat jij bereid bent te delen met de ander. Zowel publishers als adverteerders als account & publisher managers bij het affiliate netwerk hebben hier een rol in. Deze drie stakeholders – de adverteerder, de publisher en het affiliate netwerk – zorgen er samen voor dat de communicatie op orde is. 

Er zit hier een verband tussen de bereidheid om zaken met elkaar te delen en het resultaat. Hoe meer jij bereid bent met elkaar te delen, hoe beter de relatie wordt en hoe beter het resultaat daarvan wordt. Als adverteerder kun je de publisher adviseren richting de juiste invalshoek, want enorm waardevol kan zijn omdat ik als adverteerder weet welke doelgroep goed converteert en wat zij het meeste kopen. Maar communicatie komt van twee kanten. Het werkt de andere kant op net zo: als publisher weet ik wie mijn doelgroep is en wat er overall converteert op mijn website. Ik kan dit ook delen met de adverteerder om te zien of we hierin matchen en conversie naar next level kunnen tillen. 

Ingredient 3. Inzicht

Inzicht hangt voor mij in eerste instantie samen met cijfermatig inzicht. Wat is de performance van het affiliate programma? Wat levert mijn publisher website op? Vaak wordt er eerst gekeken naar de omzet of verdiende commissie, gevolgd door onderliggende factoren. Hoe meer je meetbaar hebt gemaakt, hoe meer inzicht je hebt. 

Zonder meetbaarheid en het daaruit voortvloeiende inzicht kun je niet optimaliseren maar kun je het kanaal ook nooit goed verantwoorden of verdedigen.

Voorbeeld: week op week stort het programma volledig in. Je hebt een 80% daling in omzet. Als een collega aan je vraagt hoe het resultaat was van het programma en jij hebt enkel 80% daling in omzet te vermelden, dan heb je een uitdagend gesprek. Er worden dan veel vragen gesteld over het programma die je op dat moment niet kunt beantwoorden. Maar als jij verder de data in bent gedoken en ziet dat een specifieke top publisher van de spreekwoordelijke wagen is gevallen, contact met hen hebt gehad en dat bleek dat zij een halve week offline zijn geweest door een technische storing, dan heb je een duidelijke verklaring en weet je dat het de komende week ongetwijfeld weer aantrekt.

Een technische storing is hierin wat extreem, maar het gebeurd vaker dat publishers een week minder performen. Helemaal als dit programma breed gebeurd leg ik deze cijfers naast de organisatiebrede cijfers. Als alle kanalen een dip ervaren ligt het niet per definitie aan affiliate marketing. Zijn er specifieke publishers die minder doen, dan ga ik in gesprek met hen om te zien wat we deze week kunnen doen om extra gas te geven. 

Ook als publisher kun je het op deze manier aanvliegen. Als jouw omzet zo hard daalt als in het adverteerders voorbeeld, dan kijk jij ook naar welke adverteerders dit veroorzaken. Alleen hoeft het hier niet per se aan de adverteerder te liggen. Ook jij kan hierin downtime hebben gehad, of dat jouw eerste pagina scoring binnen Google ineens naar pagina 4 is gezakt. Het is de moeite waard om het te onderzoeken zodat je hier weer op kunt optimaliseren. 

De combinatie van deze drie ingrediënten

Deze drie ingrediënten staan niet op zichzelf. Het zijn onderdelen van affiliate marketing om toe te passen in de praktijk maar leveren ook een bijdrage in het meten van succes. Je hebt deze nodig om hier stappen in te kunnen zetten. Maar als je wat dieper in de affiliate marketing zit, weet je dat deze drie aan elkaar verbonden zijn.

  • Zonder techniek heb je geen transparantie voor de publisher.
  • Zonder techniek heb je ook geen inzicht.
  • Zonder inzicht kun je de publisher samenwerkingen niet verder optimaliseren.
  • Zonder te starten met goede relaties op te bouwen heb je niet het volledige inzicht.

Idealiter mix je deze dus tot een goede cocktail om niet alleen succesvol affiliate marketing te meten maar ook affiliate marketing succesvol in te zetten. 

Plaats een reactie