Jouw affiliate strategie werkt niet en dit is waarom

Het hebben van een affiliate programma kost tijd. Waar je bij andere kanalen met name met systemen samen werkt, werk je bij affiliate marketing met publishers samen die individueel (of in bulk) contactmomenten nodig hebben om gas te geven. Het opbouw van deze samenwerkingen (niet in bulk ;)) vraagt een investering in resources. Ofwel tijd, capaciteit, prioriteit, ofwel geld en energie. 

Er is binnen affiliate marketing niets zo frustrerend wat mij betreft als je tot de conclusie komt: de affiliate strategie werkt niet – het programma komt niet van de grond. In de praktijk zie ik regelmatig uitdagingen opkomen binnen een affiliate strategie waar je figuurlijk over kunt struikelen. Misschien heb jij hier ook last van als jouw affiliate strategie niet blijkt te werken. Ik neem je er graag in mee. 

First things first… de definitie van een succesvol affiliate programma

Laten we beginnen bij het begin: wanneer vind jij jouw affiliate programma succesvol? Wanneer ben je echt tevreden? Dat verschilt per organisatie en deze definitie resulteert in doelen – welke weer enorm belangrijk zijn voor jouw strategie. 

Voor de ene organisatie is dit als er via (micro) influencers en bloggers traffic wordt gerealiseerd in de upper funnel en aan de branding gewerkt kan worden, voor de andere organisatie gaat het om maximaal volume realiseren en weer een andere organisatie wilt juist de focus hebben op incrementality – de toegevoegde waarde – om zoveel mogelijk revenue binnen te halen die anders niet gerealiseerd was. 

Ook kun je op een succeslevel denken van tevreden zijn als het huidige programma netjes doorloopt in management en resultaat omdat je op dit moment onderbezet bent en dus te weinig resources hebt om in het programma te steken. Weer een ander vind een affiliate programma succesvol als het net gelanceerd is en binnen enkele weken de eerste transacties gerealiseerd worden. 

Wanneer ben jij echt tevreden? Wanneer trek jij de champagne open? En past jouw strategie hierbij? Een mooie food for thought

Heb je wel een strategie?

Als je duidelijk hebt wanneer je echt tevreden bent over jouw programma is het een van de sleutels tot succes om tot daadwerkelijk een strategie te komen. In de praktijk zie ik regelmatig dat een strategie verward wordt met een setje doelen die behaald moeten worden, targets of een focus. Wat mij betreft zijn het volgende de definities van deze woorden binnen het affiliate landschap: 

  • Focus: ik geloof dat jouw focus iets is waar je prioriteit aan geeft. Dit kan samenhangen met jouw doelen, maar in sommige gevallen is dit juist gericht op het werk wat je het leukste vind om te doen in plaats van wat er samenhangt met jouw doelen, targets of strategie. Jouw focus voor deze week kan zijn om publisher recruitment te doen en jouw publisher database aan te vullen met nieuwe potentiële samenwerkingen.
  • Doelen: Een doel is een richting waarin je beweegt, (een stukje van) de toekomst van het affiliate programma. Dit omvat meer dan een focus. Een doel is wat mij betreft meer op de lange termijn dan de focus welke ook op korte termijn gericht kan zijn. Net als een target kan een doel cijfermatig zijn, maar dat hoeft niet. Dit kan ook zijn dat je het grootste affiliate programma binnen de finance wilt realiseren in 5 jaar tijd. Nog wat fluffy dat verder geconcretiseerd kan worden, maar het is een mooi doel, een mooi uitgangspunt waar je naar streeft. 
  • Targets: Cijfermatige doelstellingen gericht op belangrijke KPI’s als traffic, leads, sales, revenue en budgetten waar op gestuurd wordt. Hier binnen kunnen ook targets gericht op aantallen nieuwe publishers liggen of een target gericht op een aantal samenwerkingen die extra ingekocht worden vallen mits dit voor jou belangrijk is. 
  • Strategie: de strategie is groter en meer allesomvattend dat alle eerder genoemde onderdelen. Jouw focus, jouw doel en jouw targets kunnen alle drie vallen onder jouw strategie en samen maken ze een deel van de strategie concreet. Jouw strategie is uiteindelijk heel concreet: ik ben van plan A uit te voeren en dat zal resulteren in B. Ik kom hier zo concreet op terug. 

Verwar focus niet met jouw strategie

Ik wil eerst nog iets dieper ingaan op het stukje strategie en hoe dat samenhangt met jouw focus en doelen. Wat ik veel zie in de praktijk is dat marketeers zich vastbijten in de ‘standaard’ taken van het runnen van een affiliate programma. Incrementality wordt geprobeerd na te streven, maar het is nog geen efficiënte manier van werken. Taken worden uitgevoerd omdat het hoort. 

Denk bijvoorbeeld aan publisher recruitment – sorry, een heel makkelijk voorbeeld. Want waarom doe je aan publisher recruitment? Wat wil je hiermee bereiken? Als je publishers aan het recruiten bent om toe te voegen aan jouw affiliate programma, ze eenmaal toevoegt en daarmee de taak als afgevinkt beschouwd, dan draagt dit niet bij aan jouw strategie. Tenzij je allerlei niet actieve publishers in jouw programma wilt wat je niets oplevert behalve een onoverzichtelijk affiliate programma. 

Publisher recruitment kan dan wel jouw focus zijn voor de komende week, maar dan redeneer je vanuit jouw strategie om het affiliate programma te laten groeien met 350% jaar op jaar dat de drie weken daarna gefocust moeten zijn op het activeren van de nieuwe en al bestaande, niet actieve publishers. See what I did there? 

Verwar jouw focus aan taken niet met jouw strategie. Als ik me een week lang focus op publisher recruitment en die taak kan afvinken, maar denk dat mijn strategie niet succesvol is omdat ik dit niet terug zie in de cijfers – komt dit omdat ik mijn strategie of niet helder heb, of niet concreet voor ogen heb wat ik wil bereiken. 

Hoe ziet jouw strategie eruit?

Heb jij helder voor ogen hoe jouw strategie eruit ziet? Wat is jouw ultieme doel? Hoe ziet de forecast van het affiliate programma eruit? Bij opstart, bij groei, maand op maand, jaar op jaar of zelfs een forecast voor over 5 jaar. Waar werk je naar toe? Welke doelen dragen hier aan bij? En hoeveel tijd ben je bereid te investeren in het programma? Zijn de cijfers dan haalbaar? 

Haak niet meteen af als je net een affiliate programma lanceert, een affiliate programma kan soms wel maanden nodig hebben om zijn of haar eerste transactie te realiseren. Je bent afhankelijk van publishers die exposure moeten inzetten om jou een podium te geven. Dat kost tijd. 

Hoe concreet weet jij voor jezelf waar je nu staat met het affiliate programma en waar je heen wilt bewegen? Jouw strategie is basically een plan van aanpak. Dat klinkt heel schools maar het laat je wel realiseren wat je nodig hebt om waar te komen. Dat is jouw strategie! Dat vul je aan met doelen, targets en focuspunten. 

Focus kan hier uiteenvallen in kleine stukjes strategie in de vorm van wensen. Ik wil graag een full funnel affiliate programma en werk dus met zowel bloggers en influencers, als vergelijkers, als cashback en kortingscode en eventueel nog andere soorten partners. Ik wil juist volume maximaliseren en ik ga volle vaart inzetten op kortingscode, cashback en closed user groups. Ik wil de affiliate technologie gebruiken om een micro-influencer programma op te zetten. Ik wil een ontdubbelingsmodel, of juist niet en ik beloon publishers altijd. Ik vind het goed als publishers PPC inzetten, of social media ads draaien. 

Er is geen goed of fout binnen jouw strategie omdat iedere organisatie anders is in zijn of haar behoeften. Maar door heel concreet te maken voor jezelf wat je wel en niet wilt, waar je naar streeft en daar een plan omheen bouwt zorg je ervoor dat je een strategie realiseert die wel gaat werken. Want daar ga je jouw to do’s en next steps aan ophangen. 

Terugpakkend op het publisher recruitment stukje: je kunt publishers recruiten om jouw programma uit te breiden, maar als jouw strategie is om jouw gemiddelde orderwaarde te promoten – dan is het belangrijk dat je hierover nadenkt bij het recruiten van de juiste publishers. Wie kan dit voor jouw realiseren? 

Dus voordat je kunt claimen dat jouw affiliate strategie niet werkt: heb je wel echt een affiliate strategie? Of is het een setje van doelen, focuspunten en targets? Daag jezelf uit aan de spreekwoordelijke tekentafel en leg alles op tafel wat je wilt realiseren. Het helpt om dit soms letterlijk uit te tekenen op een whiteboard, in een notitieboekje of ergens digitaal. Weet wat je wilt om te krijgen wat je wilt. Anders blijf je in rondjes dolen en zal jouw affiliate programma niet succesvol worden. 

1 gedachte over “Jouw affiliate strategie werkt niet en dit is waarom”

Plaats een reactie